Energierekening SSH-huurders tientjes hoger per maand

Foto: Pixabay

Ruim vijftig stadspanden met studentenhuizen en studio’s, en vier studentencomplexen, waaronder de IBB, de Sterren en de flats aan de Van Lieflandlaan, zijn aangesloten bij stadsverwarming van Eneco. Die verdubbelde de tarieven van stadsverwarming vanwege de stijgende gasprijzen. De SSH berekent de hogere prijzen vanaf deze maand door aan de huurders via het voorschot in de servicekosten.

SSH-huurders van studentenkamers zijn hierdoor tientallen euro’s per maand meer kwijt. Bij een studio kan de rekening zelfs oplopen tot een extra 100 euro per maand. Voorzitter van huurdersvereniging BoKS Lily de Waal zegt veel bezorgde SSH-huurders aan de telefoon te krijgen. “Een verhoging van 40 euro aan servicekosten per maand is een behoorlijk bedrag voor studenten”, zegt zij.

Normaal gesproken worden servicekosten aan het einde van het jaar verrekend met een eindafrekening. “We verhogen de maandrekening juist om te voorkomen dat studenten bij de eindafrekening ineens een heel hoog bedrag moeten betalen”, zegt Madelon van Gameren, woordvoerder van de SSH. “We hopen dat de kosten voor de studenten vooral weer snel gaan dalen.”

Compensatie
De verdubbeling van de energieprijzen voor SSH-huurders was voor PvdA-fractievoorzitter Rick van der Zweth aanleiding om vragen te stellen aan het Utrechtse college van Burgemeester & Wethouders op 16 december. Die laten weten de zorgen te delen en nauw contact te houden met de SSH en BoKS.

Het is nog niet bekend of studenten voor de stijgende servicekosten gecompenseerd gaan worden door landelijke regelingen. De SSH vraagt in zijn algeheel compensatie aan voor de huurwoningen bij het rijk. Hierbij gaat het om een tegemoetkoming en niet om een volledige compensatie. Van Gameren: “Op het moment dat de compensatie gunstig uitvalt voor studenten berekenen wij dat door.”

Individuele bemetering
Met de stijgende energieprijzen vragen studenten opnieuw om bij SSH-panden individueel te gaan bemeteren. Nu betalen energiezuinige bewoners voor hun meer verbruikende huisgenoten, omdat er per pand of flat één meter is.

“Maar op dit moment wegen de kosten absoluut niet op tegen het voordeel daarvan en gaan studenten onderaan de rekening alleen maar meer betalen”, zegt Van Gameren. “We zijn alle opties aan het onderzoeken en aan het kijken of er nieuwe ontwikkelingen zijn die individuele bemetering mogelijk maken.”