Stijging energiekosten

Energiesteun voor alle uitwonende studenten? Nee, zegt kabinet

Energieprijzen
Foto: Pixabay

De Tweede Kamer sprak gisteren met de minister van Financiën, Sigrid Kaag, over de rijksbegroting voor volgend jaar. Ook de steun voor de gestegen energiekosten kwam uitgebreid ter sprake.

Farid Azarkan van DENK stipte aan dat gemeenten “met de handen in het haar zitten” in verband met studenten en de energiekosten. Hij verzocht het kabinet om nogmaals met de gemeenten te praten.

Eerder heeft het kabinet steeds gezegd dat studenten geen energietoeslag zouden moeten krijgen, omdat hun situaties zo verschillend zijn: het zou niet goed zijn om hun allemaal het geld te geven.

Bijstand
Het kabinet verwijst studenten door naar de bijzondere bijstand van hun gemeente, als ze hun energierekening niet meer kunnen betalen. Verder profiteren studenten, als het goed is, van algemene regelingen om de energiekosten te dempen, zoals de verlaagde energiebelasting en het prijsplafond dat de energietarieven lager houdt.

Het is alleen de vraag of dit beleid standhoudt bij de rechter. Een Nijmeegse student won een rechtszaak en moest de toeslag van 1.300 euro toch krijgen. Gemeenten verwachten nu een stortvloed aan bezwaarschriften van afgewezen studenten. Sommige gemeenten hebben hun beleid zelfs al aangepast

Daarom wil DENK dat het kabinet met de gemeenten om tafel gaat voor steun aan alle uitwonende studenten, staat in een motie. Maar dat ziet minister Kaag niet zitten. Ze wijst erop dat de zorgtoeslag is verhoogd en dat de basisbeurs, die per september 2023 wordt ingevoerd, een jaar lang wordt opgehoogd.

Stemmen
De Kamer moet er nog over stemmen, maar de motie zal het waarschijnlijk niet halen. Vorige maand, tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen na Prinsjesdag, blokkeerden de vier coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie een energietoeslag voor studenten, tegen de wens van de voltallige oppositie in.

Gemeenten zien liever een landelijke regeling, bijvoorbeeld via studiefinancier DUO. Maar dat klinkt makkelijker dan het is. DUO weet niet welke studenten thuiswonend en uitwonend zijn, zegt een woordvoerder. In het leenstelsel maakt het immers niet uit of studenten bij hun ouders wonen of niet: ze krijgen toch geen basisbeurs.

Overigens vroeg Pieter Omtzigt om een oplossing voor panden met ‘blokverwarming’, waarin bewoners hun energieaansluiting met enkele tientallen andere huishoudens delen. Die dreigen niet of nauwelijks van het energieplafond te profiteren. Studentencomplexen kunnen hier ook last van hebben. Omtzigts motie kreeg steun van onder meer regeringspartijen D66, CDA en ChristenUnie.

Volgens minister Kaag heeft het kabinet dezelfde intenties als de ondertekenaars van de motie. Wel vroeg ze om deze motie nog niet in stemming te brengen totdat het kabinet er inhoudelijk op kon reageren.

Tags: energie