Per direct aanvragen

Utrechtse studenten krijgen toch compensatie voor energiekosten

Energierekening
Foto Pixabay

Alle Utrechters met een inkomen tot 150 procent van het sociaal minimum kunnen vanaf nu energietoeslag aanvragen. Behalve de groep voor wie de regeling al gold, kunnen nu ook mensen met een laag middeninkomen een beroep op de gemeente doen – inclusief dus studenten, de groep die tot nog toe buiten de boot viel. De gemeente heeft berekend dat dit gaat om 8000 extra huishoudens. Eerst hanteerde de gemeente de norm van 125 procent van het sociaal minimum.

De gemeente heeft hiertoe besloten omdat ze de maatregelen die het kabinet aankondigde, te laat vindt komen. Die gaan in per januari volgend jaar. Utrecht wil met de uitbreiding van de maatregel voorkomen dat er tot die tijd mensen in grote financiële problemen komen. Ook studenten kunnen nu dus bijzondere bijstand aanvragen.