Even geen feestjes, maar alleen onderwijsgerelateerde bijeenkomsten

Het USC zal ook in deze donkere dagen vaker gebruik gaan maken van het terras. Foto DUB

Een stap terug. Zo noemt het College van Bestuur de nieuwe maatregelen in hun corona-update. Daarnaast denkt het CvB dat de nieuwe regels tot kerst van kracht zullen blijven. In de basis betekent het dat er de komende tijd alleen onderwijsgerelateerde bijeenkomsten toegestaan zijn binnen de universiteit. Het gaat dan niet alleen om hoor- en werkcolleges, maar ook om diploma-uitreikingen en promoties. Alleen mogen er bij deze plechtigheden geen borrels meer plaatsvinden.

Wat wel doorgaat, is de Wellbeing Week voor studenten. Hierbij geldt ook het maximum van 75 studenten per collegezaal en moeten aanwezigen 1,5 meter afstand houden. “We vinden het cruciaal dat dit door kan gaan, want het welzijn van studenten staat erg onder druk”, laat het bestuur in hun mail weten.

“Het is goed om te zien dat hoorcolleges door kunnen gaan voor 75 personen. Dat is beter dan volledig online”, aldus Vidius voorzitter Adil Lachhab. Al heeft hij ook kritiek. “De nieuwe regels brengen wel weer rompslomp met zich mee en veel onduidelijkheid voor de studenten. Want van persconferentie tot persconferentie wordt er steeds van alles aangepast. Dat is niet fijn voor studenten en de universiteit zelf. Continuïteit is belangrijk voor iedereen.”

Over de mogelijke inzet van de QR-code voor het hoger onderwijs is Lachhab kritischer. “Er zijn studenten die graag zien dat de pas wordt ingevoerd vanwege de eigen veiligheid. Aan de andere kant zijn er mensen die zeggen dat er geen extra voorwaarden moeten komen om onderwijs te volgen. Met dat laatste ben ik het zeker eens. De QR-code zou een laatste redmiddel moeten zijn.”

Stil bij studieverenigingen
Bij de studieverenigingen wordt het de komende weken een stuk stiller. Hun feestjes, borrels of kamp zijn de komende tijd niet toegestaan. En ook zullen alle bestuurskamers opnieuw sluiten. De Utrechtse Biologenverenigingen houden de komende tijd hun bijeenkomsten online. “Dat hebben we eerder ook gedaan”, zegt voorzitter Joy Lammerts. “Dus we zijn deze lockdown beter voorbereid dan de eerste. Maar zoiets komt nooit op een goed moment. Onze commissies waren net weer opgestart na corona en er is altijd wel iets leuk dat dan niet door kan gaan.” Daarnaast zullen ze ook met wat evenementen moeten schuiven. “Onze constitutieborrel verplaatsen we naar later in het jaar, wanneer er minder maatregelen zijn.”

Studentenverenigingen mogen wel evenementen op locatie organiseren. Bij het Utrechts Studenten Corps worden de komende tijd ook veel bijeenkomsten verplaatst of anders ingevuld. “We hebben weleens beter nieuws gekregen”, zegt Ab Actis Maurits Sprong over de persconferentie van vrijdag 12 november. “De komende tijd willen we vooral focussen op wat er wel kan. Bijvoorbeeld door borrels eerder te laten beginnen. Een voordeel voor ons is het terras. We gaan kijken of we daar heaters neer kunnen zetten zodat we niet alleen maar mensen binnen hoeven te laten zitten.” Toch zijn alle grote feesten voor de komende tijd uit de agenda geschrapt.

Tweedeling
Het voordeel van de studentenvereniging is dat ze een eigen sociëteit hebben en studieverenigingen gebruik moeten maken van een bestuurskamer in een pand van de universiteit of van horeca in de stad, constateert de Vidiusvoorzitter.  “Op die manier ontstaat er wel een tweedelingen tussen studieverenigingen en studentenverenigingen.”

"Het is in deze fase belangrijk om besmettingen te voorkomen", reageert UU-woordvoerder Maarten Post. "Dus als het gaat om studieverenigingen die studenten ontvangen in onze panden, dan kunnen wij daar eisen aan stellen." Zo mogen studieverenigingen geen mensen meer ontvangen in de bestuurskamer. Wel laat de universiteit in een speciale mail aan de studieverenigingen weten dat er mogelijkheden zijn voor kleinschalige ontmoetingen op anderhalve meter in de kantines.

Voor locaties buiten de universiteit is dat anders. Post: "Daar kan het in principe doorgaan volgens de daar geldende overheidsregels. We raden zulke bijeenkomsten af en adviseren daarvoor te kijken naar een online alternatief."

Tags: coronavirus