Faculteit jaagt op UU'er die ongepaste berichten stuurt via sociale media

Foto: 123rf

Verschillende vrouwen van de opleiding Sociale Geografie & Planologie ontvingen de afgelopen weken seksueel getinte privéberichten op Instagram. Zo werden er opmerkingen gemaakt over hun cupmaat. De afzender was anoniem. Maar als je probeerde te achterhalen wie de afzender was door een nieuw wachtwoord aan te vragen, werd duidelijk dat er een UU-account achter zat.

“Ik hoorde van verschillende vrouwen dat ze vergelijkbare berichten hadden ontvangen. De eerste reflex is om de berichten te verwijderen en de zender te blokkeren. Maar als het vaker voorkomt, moet er actie op worden ondernomen. Daarom heb ik contact opgenomen met het faculteitsbestuur”, legt student-assessor Suzanne Akkerhuis uit.

De faculteit neemt de zaak heel serieus. “Het welzijn van studenten en medewerkers is voor ons van cruciaal belang, en daarbij hoort een veilige plek om te werken en te studeren”, schrijft decaan Wilco Hazeleger in de brief die naar de studenten is gegaan. “Als bestuur willen we kijken of we juridische vervolgstappen kunnen nemen.”

Om hoeveel studenten het precies gaat, is niet bekend. De brief kan helpen dat in kaart te brengen. Suzanne: “De kans is groot dat je als vrouwelijke student vaker ongevraagd seksuele berichten via sociale media krijgt. Een onderzoek van de  European Union Agency for Fundamental Rights concludeerde in 2014 dat een derde van de vrouwen in Nederland tussen de 17 en 27 jaar last heeft van online seksuele intimidatie. De prioriteit is nu om te zorgen dat de studenten zich veilig voelen en dit gedrag stopt.”

De studenten die intimiderende berichten krijgen, worden via de brief opgeroepen contact op te nemen met de studieadviseur of de vertrouwenspersoon van de universiteit.