Deze week loopt de cao voor universiteiten af

FNV deelt wekkers uit als wake up call cao onderhandelingen

FNV actie Bernard Koekoek foto DUB
FNV onderhandelaar Bernard Koekoek voerde actie voor een nieuwe cao op het Utrecht Science Park. Foto DUB

Dit weekend loopt de bestaande cao af en zoals er het nu naar uitziet is er dan nog geen zicht op een nieuwe en dat terwijl we al vanaf maart aan het onderhandelen zijn”, aldus Bernard Koekoek bestuurder van FNV Onderwijs & Onderzoek. Hij maakt zich zorgen over de terughoudendheid van de universiteiten. “Ze maken steeds terugtrekkende bewegingen. Niet alleen vanwege de financiën die door het komend kabinet onder druk komen te staan, maar ook op thema’s als sociale veiligheid, baanzekerheid en werkdruk. Ik zou graag betere afspraken willen maken met de universiteiten op die gebieden. Mensen met een tijdelijk contract willen bijvoorbeeld weten of ze een vaste baan kunnen krijgen. De communicatie op dit punt kan veel beter. De recente rapporten van de Arbeidsinspectie hebben wel duidelijk gemaakt dat er een cultuuromslag nodig is als het gaat om werkdruk en sociale veiligheid.”

De stand van de FNV stond donderdag op het Utrecht Science Park bij de Universiteitsbibliotheek. “Wij hebben deze plek gekozen omdat Margot van der Starre, de vice-voorzitter van de UU, de onderhandelingsdelegatie van de universiteiten leidt. Maar we willen ook in gesprek met de medewerkers van de UU om te horen wat zij vinden en uit te leggen waar wij mee bezig zijn.”

Helemaal lukte dat deze donderdag niet. De meeste voorbijgangers zeggen niet bij de UU te werken of melden dat ze gehaast naar een volgende afspraak moeten. Maar de FNV’ers namen de tijd om even mee te lopen en zo ontstonden toch wat uitgebreide gesprekken over de klachten van medewerkers op de werkvloer.

Koekoek: “Vrijdag is er weer een onderhandelingsronde. Ik hoop dat we eruit komen. Als dat niet lukt, zullen de gesprekken niet voor de zomer afgerond worden en dat is vervelend omdat de huidige cao deze week afloopt.” Over één kwestie hebben de bonden en de universiteit wel al overeenstemming. De nieuwe cao zal een looptijd van één jaar hebben.

Tags: cao | abvakabo-fnv