Geen festival deBeschaving meer in de Botanische Tuinen

Deze zomer zal festival deBeschaving niet meer neerstrijken in de Botanische Tuinen in De Uithof. De locatie brengt te veel kosten met zich mee. De organisatie zoekt een nieuwe stek voor 2018. Onzeker is of er in de volgende editie een wetenschapsprogramma is.

Festival deBeschaving zorgde sinds 2011 voor wat levendigheid in De Uithof. Het festival werd na een pauze van twee jaar opnieuw georganiseerd en wel in de Botanische Tuinen. Dat was in het lustrumjaar van de UU. De universiteit en het UMC Utrecht hadden voor drie jaar een subsidie toegezegd. Daarna bleef er wel ondersteuning van de UU, onder meer door de Botanische Tuinen ter beschikking te stellen en het wetenschapsprogramma te verzorgen. .

Vorig jaar kreeg het festival te maken met een flinke verliespost. “Het is om die reden niet verantwoord om nog een keer op deze locatie het festival te organiseren”, vertelt festivaldirecteur André Baars. “De Botanische Tuinen zijn heel belangrijk geweest de afgelopen jaren. Het was een unieke locatie. Maar het terrein is bij elkaar zo’n 9 hectare en daardoor liggen de verschillende activiteiten ver uit elkaar. Dat heeft invloed op de productiekosten, voorzieningen en het personeel. De externe inkomsten liepen terug en met alleen publieksinkomsten is het bijna niet te doen. Tot  nu toe wisten we de tekorten nog op te vangen met de groei van het festival, maar na het verlies van vorig jaar is dat niet haalbaar. Dus moesten we in het belang van het festival stoppen.”

Festival deBeschaving kenmerkt zich door een mix van muziek, spel en wetenschappelijke presentaties. Studium Generale verzorgde de sprekers uit de wetenschap. Daarnaast was er ook nog ruimte om onderzoek te doen tijdens het festival zoals naar de beweging van de massa twee jaar geleden en het onderzoek van vorig jaar naar de mobielverslaving van bezoekers.

In hoeverre die band met de UU blijft wanneer het festival in 2018 zijn tenten weer opslaat op een andere locatie, is nog onduidelijk. Baars: “Het festival zal zich inhoudelijk moeten aanpassen aan de nieuwe situatie en met nieuwe ideeën komen. Maar de band met de universiteit moeten we zeker aanhouden. Het ligt alleen niet voor de hand dat we in de toekomst eenzelfde soort wetenschappelijke invulling krijgen.”

Anton Pijpers van het College van Bestuur zegt kennis te hebben genomen van het besluit van het festival. Hij vindt het jammer dat het festval uit De Uithof verdwijnt en zegt dat de UU ook in de toekomst open zal staan voor verdere samenwerking.