Geen publiek als Varsity doorgaat

Foto: Varsity / Ruud Brinkhuis

“We hebben opnieuw door een heel zure appel moeten bijten”, zegt persvoorlichter en hogeschoolstudent Maarten Lanooy. Zijn Varsitycommissie besloot eind vorige week dat er dit jaar geen publiek zal zijn bij de 137ste editie van het roeifestijn.

Eerder werd al besloten om de Varsity vanwege de coronarestricties uit te stellen en niet te roeien op Eerste Paasdag 4 april maar op zondag 13 juni. Destijds kondigde de organisatie ook aan een aanvraag voor een Fieldlab-evenement in te dienen zodat er publiek kon worden toegelaten, maar de nieuwe datum viel buiten de periode waarin Fieldlab testbijeenkomsten organiseert.

Onzeker
Het kabinet werkt nu aan een tijdelijke wet waarmee evenementen met toegangstesten mogelijk worden. Of die wet ook al voor de Varsity zou kunnen gelden, is volgens Lanooy onzeker. Dat wordt erg krap. “Het wordt voor ons onmogelijk om iedereen op het terrein te gaan testen.”

Nadat vorig jaar voor het eerst buiten oorlogstijd de Varsity niet doorging, komt er nu dus mogelijk de eerste editie zonder publiek. Of er dit jaar wel geroeid kan worden op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, staat alleen nog niet vast.

Eind mei definitieve beslissing
Het is nog maar afwachten of er 13 juni al zoveel versoepelingen van de coronamaatregelen zijn dat het mogelijk is om een roeiprogramma in Nederland af te werken. Dit jaar ging alleen het ‘NK Klein’ op 13 april door, met negatief geteste deelnemers en zonder publiek.

De Varsity Commissie en de Koninklijke Nederlandse Studenten Roeibond zijn in overleg met de gemeente Houten en de veiligheidsregio over de mogelijkheden. Eind mei wil de commissie beslissen of de wedstrijden doorgaan en zo ja hoe.

Lanooy: “We hopen natuurlijk op een daling van de besmettingscijfers. Onze inzet is om zo veel mogelijk nummers door te laten gaan, maar als het niet anders kan dan misschien alleen de twee hoofdnummers: de Dames Vier en de Oude Vier. We hebben in ieder geval een goed uitgewerkt testbeleid voor de sporters.”

De Varsity-commissie kondigt op social media aan dat trouwe Varsity-gangers op 13 juni hoe dan ook iets bijzonders kunnen verwachten. Deze week komt daar meer nieuws over. Lanooy: “Er zijn straks twee lichtingen roeiers die nog nooit een Varsity hebben meegemaakt. Die moeten we blijven vertellen waarom deze wedstrijd zo groot en belangrijk is voor heel roeiend Nederland.”

Tags: varsity | roeien