Invloed van techbedrijven

Gegevens driekwart Nederlandse studenten in Amerikaanse cloud

Cloud technologie
Foto: Pixabay

In 2015 stond nog maar een kwart van alle studentgegevens in de cloud. Vorig jaar ging dat al om driekwart, blijkt uit een nog niet gepubliceerde studie waar het Financieele Dagblad (FD) inzage in kreeg. Er zouden ook onderzoeksdata van Nederlandse universiteiten en hogescholen in de datacentra worden opgeslagen.

Risico’s
Experts waarschuwen al langer voor de risico’s van cloudopslag. De techbedrijven die erachter zitten, opereren onder de wetgeving van de VS. Zo hebben Amerikaanse opsporingsdiensten relatief gemakkelijk toegang tot de gegevens en kunnen die ook worden verkocht aan adverteerders.

De Landelijke Studentenvakbond stelt in het FD dat commerciële bedrijven studentengegevens überhaupt niet mogen opslaan. Universiteitenvereniging UNL erkent de risico’s die komen kijken bij de afhankelijkheid van de bedrijven, maar vindt niet dat het gebruik van de software meteen moet worden afgezworen. De vereniging wil academische waarden collectief afdwingen in contracten met de techgiganten.

De Tweede Kamer toonde zich vorig jaar bezorgd over de invloed van techbedrijven in het hoger onderwijs en onderzoek. In maart dit jaar beloofden de instellingen te gaan samenwerken op het gebied van digitale leermaterialen. Ze willen de privacy en veiligheid van studenten en medewerkers bevorderen. Cyberhoogleraren, activisten en medezeggenschappers hadden daar al eerder op aangedrongen.

De VVD en de SP hebben naar aanleiding van het artikel in het FD allebei Kamervragen ingediend bij onderwijsminister Robbert Dijkgraaf.

Tags: privacy