Geneeskundestudenten bieden de zorg hulp aan nu coschappen zijn stopgezet

Geneeskundestudenten leren reanimeren, archieffoto DUB

Studenten van de opleiding Geneeskunde en Summa hebben hun coschappen moeten staken. Ook de wetenschappelijke stages waarbij contact is met patiënten zijn per gisteren gestopt. De reden is niet alleen om besmettingsgevaar te voorkomen maar ook omdat de zorg in verband met het coronavirus anders is georganiseerd. Hierdoor verandert onder meer de begeleiding van studenten. Of de studenten vanaf het nieuwe blok dat na 20 april begint weer aan de slag kunnen met hun coschap of stage, is nu nog niet duidelijk. Studenten krijgen eind deze week een mail die hen iets meer duidelijkheid moet verschaffen.

Vrijwillige inzet in de zorg
Zijn er elders in het land al verschillende initiatieven om studenten Geneeskunde op vrijwillige basis elders in te zetten in de zorg, in Utrecht kost dat net even meer tijd. Naar verwachting wordt later vandaag bekend wat de faculteit doet met de verzoeken van haar studenten om al vrijwilliger aan de slag te gaan in de medische sector. De verzoeken van studenten stromen inmiddels binnen bij de faculteit.

Artsenfederatie KNMG en vakblad Medisch Contact hebben gisteren een vacatureplatform gelanceerd waar zich binnen 24 uur al ruim 1500 geneeskundestudenten hebben ingeschreven, schrijft onderwijspersbureau HOP. Veel zesdejaars studenten hebben ons laten weten dat ze graag een steentje willen bijdragen”, zegt een woordvoerder van de KNMG. “Tegelijkertijd ontvingen we berichten van ziekenhuizen dat ze nu al op sommige plekken handen tekortkomen.” Daarom is er vaart gezet achter het vacatureplatform. Zorginstellingen mogen daar gratis vacatures plaatsen voor extra personeel. “Het gaat echt ontzettend snel”, zegt Bertho Nieboer, hoofdredacteur van Medisch Contact. “Er hebben zich ook al 700 artsen gemeld. Al deze mensen hebben het hart op de goede plek.”

Ook via andere kanalen bieden geneeskundestudenten massaal hun diensten aan. Een webformulier van twee Amsterdamse studenten in samenwerking met het Amsterdam UMC leverde al 1700 inschrijvingen op. Studenten geneeskunde en medische informatiekunde kunnen zich via het formulier melden om op kinderen van zorgverleners te passen, telefonische vragen te beantwoorden of – afhankelijk van hun ervaring – te helpen op afdelingen.

In Groningen passen geneeskundestudenten op de kinderen van ouders die in het UMCG of het Martini Ziekenhuis werken. Meer dan honderd studenten hebben zich daar al beschikbaar gesteld.

Ook andere studenten bieden hulp aan
Studenten die geen zorgopleiding volgen, kunnen zich opgeven om te bellen met ouderen die zich door de coronacrisis sociaal geïsoleerd voelen. De nieuwe dienst is een initiatief van studenten geneeskunde en rechtsgeleerdheid.

Ook in Tilburg hebben ruim tweehonderd studenten gereageerd op een oproep van een vrijwilligersorganisatie, meldt universiteitsblad Univers. Ze helpen ouderen met klusjes in en rond het huis, zoals boodschappen doen of stofzuigen.

Begin deze week is tijdens een speciaal crisisoverleg afgesproken dat het ministerie van Volksgezondheid gaat kijken hoe de door de V&VN verzamelde initiatieven kunnen worden gebundeld. “We zijn er druk mee bezig”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “Waarschijnlijk wordt dit op regionaal niveau vormgegeven.”