Gevolgen avondklok: UU-studenten na late tentamens met briefje naar huis *update*

UOV heeft laten weten dat trams en bussen ondanks de avondklok volgens dienstregeling blijven rijden. Foto: DUB

Er was de afgelopen dagen veel onduidelijkheid over de vraag of tentamens in de avonden gewoon door konden gaan of niet. Uiteindelijk bleek donderdag dat universiteiten studenten en docenten toch vrijstellingen zouden kunnen geven. Toen werd ook bekend dat de avondklok vanaf komende zaterdag om 9 uur ingaat en duurt tot half 5 's ochtends.

In een inmiddels welbekende corona update-mail is vrijdag te lezen dat studenten en docenten die na het begin van de avondklok nog op pad zijn een Eigen Verklaring Avondklok en een verklaring van de universiteit in bezit moeten hebben. De eerste moeten ze zelf downloaden op de site van de Rijksoverheid, de tweede krijgen zij op de toetslocatie.

Navraag leert dat op dit moment nog niet precies bekend is om hoeveel tentamens en hoeveel studenten het precies gaat. Wel is duidelijk dat het in de meeste gevallen toetsen van de faculteit Bètawetenschappen betreft.

*Update 25 januari 2021: Inmiddels weten we dat er deze tentamenperiode nog acht avondtentamens zullen plaatsvinden. Deze week drie en volgende week vijf. Het gaat om tentamens die om 7 uur 's avonds beginnen. Zeven van deze tentamens zijn van de faculteit Bètawetenschappen, één van Sociale Wetenschappen. In totaal zijn er een kleine 1600 studenten ingeschreven voor de betreffende vakken. Zij zullen dus mogelijk na de ingang van de avondklok naar huis moeten reizen.

Ook medewerkers kunnen toestemming krijgen
Ook medewerkers die vanwege hun werkzaamheden ’s avonds van en naar de universiteit moeten reizen, bijvoorbeeld beveiligingspersoneel en dierverzorgers, krijgen daarvoor toestemming. Zij ontvangen van de universiteit een verklaring die zij samen met de eigen verklaring moeten kunnen tonen als ze na 9 uur ’s avonds reizen.

Onderzoekers die geregeld ’s avonds in hun lab moeten zijn, kunnen een UU-verklaring aanvragen bij hun decaan. Wie incidenteel ’s avonds op de universiteit werkt, kan bij de leidinggevende een aanvraag indienen voor een verklaring.

Onderwijs blijft online
Vanwege de lockdown die half december begon, was al besloten om zo min mogelijk onderwijs in universitaire gebouwen plaats te laten vinden. Het aantal vakken dat in blok 2 in de avonduren werd gegeven was al helemaal beperkt. De UU heeft besloten colleges die dit blok nog na 6 uur ’s avonds plaatsvinden, om te roosteren om studenten en docenten voldoende tijd te geven om thuis te komen.

Vanwege de zorgelijke geluiden over de verspreiding van de Engelse coronavariant heeft het UU-bestuur daarnaast beslist dat ook het onderwijs van blok 3 vrijwel uitsluitend online zal plaatsvinden. Dat blok begint op 8 februari en de huidige beperkende overheidsmaatregelen zijn voorlopig afgekondigd tot 9 februari, maar de universiteit wil hier nu al duidelijkheid over geven. Het besluit kan gevolgen hebben voor de roostering van vakken. Studenten die daarmee te maken krijgen, horen dat uiterlijk 1 februari.

Bibliotheek eerder dicht
Een direct gevolg van de avondklok is ten slotte ook dat de openingstijden van vestigingen van de Universiteitsbibliotheek worden aangepast. In de binnenstad en in De Uithof kunnen bijna 300 studenten terecht voor een werkplek. In deze tentamenperiode kon dat zelfs tot 1 uur ’s nachts, maar dat tijdstip wordt nu gewijzigd naar half 8 ‘s avonds. Andere universitaire gebouwen sluiten om 6 uur.

Tags: coronavirus