Gratis condooms! Maar niet voor preutse UU-studenten

Evan Manders, bestuurslid van de Jonge Democraten Utrecht, deelt condooms uit op het USP

Op dit moment worden anticonceptiemiddelen voor vrouwen soms wel en soms niet vergoed uit de basisverzekering voor wie nog geen 21 jaar is. Ben je ouder dan moet je ze óf zelf betalen óf een aanvullende verzekering afsluiten om iets vergoed te krijgen. D66 wil hier verandering in brengen en om daar de aandacht op te vestigen deelde de jongerenorganisatie van D66 voor de universiteitsbibliotheek op het USP condooms uit.

De politieke partij vindt dat anticonceptie voor iedereen gratis zou moeten zijn, om zo veel mogelijk ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Dus niet alleen de pil of het spiraaltje, maar ook condooms.

8 procent van de Nederlandse vrouwen koopt geen anticonceptie uit geldgebrek, zegt Evert Manders, bestuurslid van de Jonge Democraten die vandaag hielp met condooms uitdelen. Dat vindt hij schrijnend. “Als jij niet zwanger wilt worden, moet geld daarbij geen hinderende factor zijn. Bovendien is een abortus veel duurder en die wordt wel vergoed. Daarnaast zijn er nog andere voordelen van gratis anticonceptie. Condooms voorkomen bijvoorbeeld soa’s.”

Volgens Manders is het haalbaar om anticonceptie toe te voegen aan het basispakket. Daar zat het al jarenlang in totdat het onder Rutte I werd afgeschaft. Hij hoop in ieder geval dat   mensen onder de dertig de anticonceptie vergoed krijgen. “Het lijkt er niet op dat de andere partijen veel tegenstand bieden over dit idee. Er moet alleen meer vaart achter.” D66 zou ook graag menstruatieproducten toevoegen aan het basispakket, maar dat is lastiger omdat dit nog niet eerder wettelijk is vastgezet in Nederland. Manders hoopt in ieder geval dat de jongerenbeweging het probleem kan aankaarten met dit soort ludieke acties.

Studenten op straat lijken wat ongemakkelijk te worden wanneer hun een condoom wordt aangeboden. Hoewel sommigen het pakje grijnzend aannemen, wijzen anderen het aanbod blozend af. “Ze vinden het spannend. Ik had toch gehoopt dat studenten iets minder preuts waren,” zegt Manders lachend.