Update: BBB de grootste partij

GroenLinks en BBB gaan nek aan nek, BBB minder populair in de stad

Stembiljet foto DUB
Gisteren konden Utrechters ook in het Bestuursgebouw stemmen, foto DUB

Het verschil tussen stad en provincie Utrecht mag opvallend worden genoemd. Terwijl de BBB in de provincie samen met GroenLinks een van de grote partijen is, staat de partij in de stad op de achtste plek met 5,2 procent van de stemmen. In de stad Utrecht is GroenLinks veruit de grootste met 22,2 procent van de stemmen, gevolgd door D66 (13,6 procent) en de PvdA (9,3 procent). In de provincie Utrecht ligt de voorlopige opkomst met 62,3 procent iets hoger dan de landelijke opkomst (57,5 procent).

Voor nieuwkomer BBB is het een enorme overwinning. Anton Verleun, lijsttrekker van de BoerBurgerBeweging in Utrecht, zei vanochtend op Radio M dat de stemming in het provinciehuis na de eerste uitslagen euforisch was: ‘’We hebben er met ons team anderhalf jaar lang keihard aan gewerkt om dit te bereiken, en hadden nooit kunnen dromen van deze uitslag.’’

GroenLinks is blij haar zetels te kunnen handhaven in de provincie. Fractievoorzitter Huib van Essen van GroenLinks in Utrecht zei vanochtend in hetzelfde programma voor een zo progressief mogelijke coalitie te willen gaan. De VVD verliest volgende de laatste prognose twee zetels en staat daarmee met 6 zetels op de derde plek.

Volgens de prognose lijken de twee Utrechtse studenten die DUB vorige week interviewde allebei verzekerd te zijn van een positie als Statenlid. Noortje Flink, student Liberal Arts & Sciences, vertegenwoordigt de PvdA, die op dit moment op vier zetels blijft staan. Forum voor Democratie, de partij van lijsttrekker en student Bestuurs- & Organisatiewetenschap Frank van Breukelen, verliest vijf zetels en komt daarmee op 1 zetel in de provincie.