Harvard wil slavernijverleden onder ogen zien

Gravure van de Harvard campus in 1726 van William Burgis

Het fonds komt niet uit de lucht vallen: de universiteit kwam deze week ook met een interne evaluatie over de rol van het prestigieuze instituut tijdens de slavernij. Daaruit bleek dat medewerkers van Harvard, onder wie vier voormalige presidenten, ten minste zeventig mensen tot slaaf maakten.

“Tot slaaf gemaakte mannen en vrouwen werkten voor bestuurders en professoren van Harvard en kookten en zorgden voor Harvard-studenten”, staat in het evaluatierapport. Dit speelde vanaf de oprichting van Harvard in 1636 totdat de slavernij in 1783 werd verboden in de staat Massachusetts.

Profiteren
De onderzoekers concluderen dat de universiteit ook na de afschaffing bleef profiteren van de slavernij. Er werden bijvoorbeeld giften aangenomen van donateurs die hun rijkdom via de slavenhandel hadden vergaard.

“Het onderzoek legt een stevige basis voor onze volgende fase: het proces van rekenschap en herstel”, schrijft de universiteit. Het geld uit het fonds gaat onder meer naar onderwijs en onderzoek en wordt gebruikt om de “educatieve en sociale achterstanden te helpen aanpakken die veroorzaakt zijn door de erfenis van de slavenhandel en racisme”.

Ook onderzoek bij Universiteit Utrecht
De Universiteit Utrecht houdt zich ook bezig met het slavernijverleden. Een commissie heeft geadviseerd systematisch onderzoek te gaan doen. Ze kwamen met deze uitspraken na bestudering van een rapport over slavernij in de stad Utrecht. Op DUB pleitte oud beleidsmedewerker Henk van Rinsum dat zo'n onderzoek breed moet worden aangepakt, dus ook over de wetenschapsbeoefening in de koloniale tijd.