Heeft het USP straks een regenboogfietspad?

Melody en Elias in het Utrecht Science Park. Foto Kees Rutten/Trajectum

Elias, student Social Work bij de hogeschool en GroenLinks gemeenteraadslid Melody willen dat het Utrecht Science Park een permanent kleurrijk symbool krijgt dat staat voor inclusie en diversiteit. In de open brief aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht noemen ze geen concreet voorbeeld, maar ‘een regenboogfietspad zou geweldig zijn’.

Elias kwam met het idee voor een kleurrijk symbool op het USP. “Ik had de gemeente Utrecht benaderd met een idee, maar dat kreeg weinig gehoor”, vertelt hij. Hij wilde het daar niet bij laten en zocht contact met gemeenteraadslid voor GroenLinks Melody. “Ik vond het een goed plan, en ging ermee aan de slag in de raad”, vertelt ze.

Hoe het symbool eruit moet gaan zien, daar zijn Elias en Melody nog niet over uit. Elias: “Het zou geweldig zijn als we een regenboog-fietspad zouden kunnen maken, van het begin van het USP naar het UMC.” Hij wil het niet beperken tot alleen de regenboog: “Ik zou ook andere symbolen willen gebruiken om diversiteit te weerspiegelen. Denk aan specifieke vlaggen van landen of symbolen voor beperkingen.”

Kleurrijk symbool
Dit idee staat nog niet vast, vertelt Melody: “Uiteindelijk moet het een kleurrijk symbool zijn dat aandacht vraagt voor diversiteit en inclusie. Welke vorm het precies krijgt, laten we over aan de hogeschool, de universiteit en de studenten.”

Ook vindt Elias het belangrijk dat niet de bekende regenboogvlag wordt gebruikt, maar degene die het meest geüpdate is. Deze vlag heeft ook een zwart en een bruin vlak, dat staat voor mensen met een donkere huidskleur. “We moeten meegaan met de tijd.”

Mooi signaal
Maar hoe kan een symbool nou een positieve invloed hebben? Heeft het zin? Elias: “Het USP is een plek waar enorm veel studenten samenkomen en hiermee geef je zo’n mooi signaal af, waarmee je landelijk en misschien zelfs wereldwijd indruk kan maken. Je laat zien dat iedereen welkom is.”

Melody vindt ook dat het symbool, naast een stevig diversiteit- en inclusiebeleid kan leiden tot verandering: ‘Op het USP krijgt de toekomst van onze samenleving vorm. Met dit symbool laat je als scholen zien dat het een veilige omgeving is, waar gewerkt wordt aan diversiteit en inclusie. Door dit soort zichtbare symbolen kunnen jongeren in gesprek gaan.

Geen tijd te verliezen
Het gemeenraadslid vindt ook dat het belangrijk is dat er genoeg aandacht is voor LHBTIQ+ studenten met een biculturele achtergrond. ‘Ik ben zelf als kindvluchteling naar Nederland gekomen, uit Iran. Daar zijn de zaken heel anders. Vanuit de regering is het verboden om homo of lesbisch te zijn. De LHBTIQ+ heeft het daar dus erg zwaar. In Nederland is het gelukkig anders, maar ook hier moeten we ons blijven inzetten voor deze groep.

Elias en Melody hopen dat de open brief aan de HU en de UU effect heeft. "Met samenwerking kunnen we dit voor elkaar boksen", zegt Melody. Ze hoopt dat het symbool zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden: "Als het gaat om acceptatie en gelijke rechten, hebben we geen tijd te verliezen."

Dit verhaal is overgenomen van Trajectum Online, het journalistiek onafhankelijk platform voor Hogeschool Utrecht.

Tags: Diversiteit