Huisbaas verzoekt huurder weg te blijven uit angst voor coronavirus

Foto: Pixabay

“We willen echt dat je jouw belangrijkste spullen vandaag meeneemt en in beginsel twee weken niet bij ons in huis komt! Veel te veel risico”, is te lezen is het appje. De masterstudent wiskunde, wiens naam bekend is bij de redactie, woont in een huis in Zeist. Zijn huisbaas verblijft het grootste deel van haar tijd in Spanje, maar is sinds kort zelf terug in Nederland en woont ook in het huis in Zeist.

“Ze was bang dat ik corona op zou lopen op de universiteit”, vertelt de jongen. “En mijn ouders wonen in Limburg. Dat bracht ze ook op, omdat er in de buurt van Limburg veel besmettingen zijn. Maar daar ben ik al een maand niet meer geweest, en ik heb ook helemaal geen ziekteverschijnselen.” Bovendien maakte de huisbaas zich zorgen om zijn ritjes met het openbaar vervoer.

Het verzoek van zijn huisbaas om voorlopig maar even niet thuis te komen, zag de student niet aankomen. “Ik heb ook gewoon een goede band met haar, dus ik was best geschrokken.” Geluk bij een ongeluk: toevallig had hij net gehospiteerd voor een andere kamer en kon hij een paar dagen later verhuizen. “Ik heb de sleutel achtergelaten en heb verder geen ruzie gezocht”, vertelt hij.

Bij navraag had de huisbaas in kwestie geen behoefte aan een gesprek met DUB. In het appje naar haar huurder zegt ze wel al de nodige ‘maatregelen’ genomen te hebben tegen het virus. De student zelf neemt geen maatregelen; hij vindt alle corona-heisa een beetje overdreven: “Het is wel erger dan een gewone griep, maar minder erg dan bijvoorbeeld SARS. Ik was mijn handen niet vaker dan normaal, maar wel langer. Van mijn nieuwe huisgenoot, die moleculaire biologie studeert, hoorde ik bijvoorbeeld dat je ook je polsen mee moet wassen, dus dat doe ik nu wel.”