I, Too, Am UU-campagne: aandacht voor racisme en vervreemding

Voel jij je wel eens vervreemd op de universiteit? Utrechtse studenten beginnen deze week een campagne om aandacht te vragen voor diversiteit. “We moeten goed nadenken over hoe we met al die verschillende mensen op de universiteit omgaan.”

“Wow! Jij spreekt goed Nederlands!” of “Jij kunt toch nooit universiteit doen.” Het zijn enkele voorbeelden van opmerkingen die studenten aan onze universiteit te horen hebben gekregen. Om dergelijke confronterende en vaak racistische uitspraken aan de kaak te stellen, start een groep actieve studenten op het gebied van diversiteit met de I, Too, Am UU-campagne.

De campagne bestaat uit foto’s van studenten met een bord met daarop een confronterende uitspraak die zij van anderen gehoord hebben. Op die manier hoopt de groep aandacht te vragen voor studenten die zich wel eens vervreemd hebben gevoeld op de UU. Aanstaande donderdag 23 juni zal de diversiteitsgroep bij de universiteitsbibliotheken foto’s van andere studenten maken met daarop hun ervaringen.

De campagne van de Utrechtse studenten is geïnspireerd op de campagne I, Too, am Harvard uit 2014, waarin de focus lag op bepaalde ervaringen met betrekking tot ras en etniciteit op de campus. De UU-studenten trekken het iets breder. U-raadslid Josefien van Marlen legt uit: “Diversiteit is veel breder dan alleen ras en etniciteit. Het begrip gaat ook over bijvoorbeeld religie, gender of klasse.”

De campagne is onderdeel van een bredere discussie over diversiteit aan de UU. “We moeten goed nadenken over hoe we met al die verschillende mensen op de universiteit omgaan”, vertelt Van Marlen. “Studenten mogen nooit het gevoel hebben dat ze er niet bij horen.” De diversiteitsgroep wil met studenten in gesprek gaan over hun ervaringen, met als groter doel een universiteit te creëren waar iedereen zich thuis voelt.