Inschrijving vernieuwde marathon nu ook open voor UU’ers

Marathon Utrecht Science Park 2017. Foto: Ivar Pel, UU beeldbank

Hoofdsponsor Utrecht Science Park gaat dit jaar in zee met een andere organisator voor de marathon. Veel blijft hetzelfde, maar er zijn ook enkele veranderingen zichtbaar. Zo verandert de naam in Utrecht Marathon powered by Utrecht Science Park.

Ook de route verandert. De lopers van de hele marathon hoeven niet meer twee keer hetzelfde rondje te doen. Er komt één route die onder meer door de binnenstad en Leidsche Rijn gaat. De halve marathon, de kwart marathon en de mini marathon hebben een ander parcours. De start en finish blijven nog wel in het Utrecht Science Park.

Medewerkers kunnen ook met de nieuwe opzet gratis via de universiteit meedoen. Hoewel de inschrijving al vanaf december loopt, kunnen UU’ers zich pas vanaf deze week gratis aanmelden. Doordat met een nieuwe organisatie gewerkt wordt, kostte dat wat tijd, zegt een woordvoerder van het USP. Als je je op de site van de marathon wil inschrijven, wordt wel gevraagd of je bij een organisatie van het Utrecht Science Park werkt, maar er komt geen melding dat wie zich inschrijft via de UU, gratis mee kan doen. Dat kan alleen via dit bericht op intranet.  Mocht iemand van de UU zich al hebben ingeschreven tegen het volle pond, kan dat gemeld worden bij dit mailadres.

Studenten van de universiteit kunnen niet gratis meedoen. Dat komt omdat de korting wordt betaald uit een potje van de arbeidsvoorwaarden. Alle studenten krijgen wel een korting van 3 euro. Daarnaast is er deze keer een speciale Student Run. Dit betekent een speciaal klassement voor studenten.

Ook voor het ziekenhuis is er een aparte categorie gemaakt: De Hospital Run. Deelnemende ziekenhuizen kunnen zich zo met elkaar meten.

Net als andere jaren is KWF Kankerbestrijding het officiële doel van de Utrecht Marathon. Alle deelnemers kunnen bij hun inschrijving geld doneren aan het KWF of een eigen actiepagina aanmaken. De donaties gaan naar het Prinses Máxima Centrum dat in het Utrecht Science Park ligt.

De verplaatsing van maart naar mei maakt de kans op beter weer groter. Vorig jaar zorgde een ijzige kou ervoor dat de marathon niet voor iedereen een pretje was. Ook is voor de marathonlopers meer tijd voorde  voorbereiding.

De marathon zal worden georganiseerd door Golazo, die onder meer de Singelloop in Utrecht organiseert. Dat het USP gekozen heeft voor een nieuwe organisator komt omdat die club meer ervaring heeft. “We bleven de laatste jaren steken op 5500 deelnemers. We denken met deze organisatie verder te kunnen groeien,” zegt USP directeur Jan Henk van der Velden.

Tags: sport | marathon