IT-apparatuur van UU verhuist naar datacenters in Almere en Aalsmeer

Eén van de 'straten' in het KPN-datacenter in Almere

De IT-apparatuur gaat naar het datacenter van KPN in Almere. De back-uplocatie hiervoor wordt Aalsmeer. In 2017 moeten alle servers en apparatuur voor het netwerk en data-opslag die nog in gebouwen van de Universiteit Utrecht staan, zijn verhuisd. Het huren van ruimte en de daarbij behorende service zoals onderhoud, bleek 40 procent goedkoper dan de universiteit had verwacht. Het bouwen van een eigen datacenter aan de Budapestlaan was vele malen duurder dan het huren van ruimte bij KPN. De Directie Information & Technology Services kan zich door deze stap volledig richten op de IT-innovatie van onderwijs en onderzoek, zegt directeur Carolien Besselink.

Medewerkers en studenten van de universiteit behoren niets te merken van de verhuizing en ook niet van de grotere afstand tussen datacenter en computer. “Als je er al iets van merkt, is dat je altijd bij je mail en je bestanden kan. Er zullen minder verstoringen zijn.”

Ze legt uit dat er altijd twee verbindingen zijn met de universiteit: één vanuit Almere en één vanuit Aalsmeer. Is er in één van de datacenters of op de glasvezelkabels een probleem, dan zul je daar niets van merken. “Jouw informatie komt dan via het andere datacenter binnen.”

Volgens Besselink voldoen de KPN-datacenters aan alle eisen zoals veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid . Ze zijn gekozen in nauw overleg met alle faculteiten van de universiteit. Wetenschappers kunnen hun onderzoeksgegevens toevertrouwen aan Almere en Aalsmeer. Mochten er inhoudelijke redenen zijn voor onderwijs en onderzoek om de data dicht hij huis te houden, dan is dat nog wel mogelijk, zegt Besselink. “Er is ruimte bij het UMC Utrecht, maar het moet dan echt gaan om apparatuur die beslist niet buiten De Uithof geplaatst kan worden.”

Het is overigens niet nieuw dat applicaties van externe leveranciers bij de universiteit beschikbaar zijn. Zo zijn Osiris, het systeem waarin alle studentgegevens staan, en het administratiesysteem SAP elders ondergebracht. De corporate websites van de UU worden gehost in Amsterdam.