Jorinde van Klinken met reuzeworpen naar record en Olympische Spelen

Foto: DUB / Simona Evstatieva

De 21-jarige Van Klinken behaalde vorig jaar haar Utrechtse bachelorbul Liberal Arts & Sciences. Ze doet dit jaar de master Global Management aan de Arizona State University, al kon ze door de coronacrisis pas in januari naar de VS afreizen.

Van Klinken maakte de overstap naar Arizona vooral om zich als atleet te kunnen ontwikkelen. En dat gaat opmerkelijk voorspoedig. Tijdens wedstrijden in Tucson behaalde ze afgelopen donderdag de Olympische limiet met een Nederlands record discuswerpen. Daarna verbeterde ze zich nog twee keer. Dit weekeinde wierp ze een afstand van 70,22 meter.

Met die prestatie is ze meteen een medaillekandidaat voor de Spelen in Tokio. De afgelopen drie jaar was er niemand in de wereld die verder wierp. Op Instagram laat Van Klinken merken zelf bijna niet te geloven dat ze haar persoonlijk record binnen een week met bijna acht meter verbeterde.

In 2019 deed Van Klinken op 19-jarige leeftijd voor het eerst mee aan de Wereldkampioenschappen atletiek die toen in Doha plaatsvonden. Die prestatie leverde haar toen een uitverkiezing op voor De Veelbelovende Vijftien van DUB, een jaarlijkse lijst met talentvolle UU-studenten.

Destijds gaf ze aan dat haar ambities niet beperkt blijven tot het deelnemen aan de Olympische Spelen. “Mijn grootste doel is om Olympische medailles te winnen bij het discuswerpen én bij het kogelstoten. Dat heeft nog nooit iemand gepresteerd.”