Keuzevak geneeskunde over coronavirus via Studium Generale voor iedereen te zien

Foto van de cursus bij Studium Generale

Je kunt op verschillende manieren aankijken tegen de pandemie van het coronavirus. Hoe pak je binnen de biomedische wetenschap dit probleem aan om snel tot een oplossing te komen? Wat betekent de coronacrisis voor de economie en welke maatregelen zijn nodig om de crisis te minimaliseren? Hoe zijn we in het verleden omgegaan met vergelijkbare pandemieën, hoe raakt het de internationale betrekkingen en welke rol speelt de literatuur in het omgaan met zo’n ramp?

Al deze thema’s komen aan bod in het vak Covid-19 and Society, waarvan de lezingenreeks The coronavirus pandemic online door Studium Generale wordt aangeboden. Wetenschappers van de UU houden een lezing over een onderwerp op hun vakgebied. De lezingen zijn in het Engels. Voor de studenten die zich ingeschreven hebben, is het verplichte kost. Zij krijgen daarnaast nog extra colleges, (digitale) werkgroepen en opdrachten.

De initiatiefnemers van de cursus zijn de epidemoloog Joyce Browne en Roos de Jonge, beleidsmedewerker bij de faculteit Geneeskunde.  "Wij hebben dit programma binnen drie weken gemaakt", vertelt Joyce Browne. "Ik gaf half maart les bij het University College en besprak met de studenten wat hun raakte als het ging om het coronavirus. Daar kwamen heel interessante thema's uit. Daar wilde ik wat mee doen. Roos was net bezig met het programma voor het vierde blok en het zag ernaar uit dat het digitaal moest. Dit was zo'n actueel thema dat we er meteen mee aan de slag gegaan zijn."

Het was duidelijk dat de initiatiefnemers een interdisciplinair perspectief aan de orde willen stellen. Browne: "Geneeskunde is niet het enige perspectief als het gaat om de coronacrisis. Het heeft maatschappelijk en mondiaal enorme impact op allerlei terreinen. Geneeskunde heeft een stukje in handen van een grotere puzzel. Het is goed dat jonge dokters zich daar bewust van zijn."

"We bedachten ook dat het jammer zou zijn als deze informatie beperkt zou blijven tot deze kleine groep studenten. Je ziet hoeveel behoefte er is aan informatie. Bovendien biedt het online aanbieden van onderwijs kansen. Naast open science, krijg je zo ook open onderwijs. Zo kunnen we als universiteit kennis delen. Om die reden zijn we naar Studium Generale gestapt. Je ziet in deze tijd dat mensen elkaar sneller weten te vinden en open staan voor deze manier van samenwerken."

De cursus loopt van 20 april tot 12 juni. In totaal zijn er tien publieke lezingen. De eerste, op 21 april, is van geneeskundig historicus Frank Huisman die een beeld schetst van de geschiedenis van pandemieën. Op 2 juni hoogleraar Beatrice de Graaf aan de beurt over de invloed van het coronavirus op de internationale betrekkingen. In deze cursus komen zowel wetenschappers van Geneeskunde, als van Rechten, Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen aan bod. Zo zal microbioloog Marc Bonten (over wie DUB morgen een portret publiceert in een serie over kopstukken van het coronavirus) zich vooral richten op de uitdagingen van de wetenschap om dit virus aan te pakken. Maar is er ook een verhaal van Gezondheidsjurist Brigit Toebes over de vraag in hoeverre de inperkingen van individuele vrijheid door de crisis gerechtvaardigd is.

De colleges zijn  te bekijken via de site van Studium Generale.