Kijk terug: Geert Buelens pleit voor gekozen rector

Laat studenten en docenten hun rector zelf kiezen. Dat zei hoogleraar Nederlands Geert Buelens in de eerste van een serie lezingen die de actiegroep De Nieuwe Universiteit Utrecht organiseert.

"Wij hebben nu helemaal niks te zeggen over wie rector en decaan wordt", vertelde Buelens in zijn lezing. "Dat wordt op een vage plek beslist", zei hij doelend op de Raad van Toezicht, die op zijn beurt weer benoemd wordt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Door deze top-down benoeming komen er "enigszins gezagsgetrouwe" bestuurders aan de macht, en ontbreekt er volgens Buelens democratische controle en debat over de manier waarop de universiteit wordt bestuurd.

In Buelens' geboorteland Belgie is het heel normaal dat de rector gekozen wordt. Een van de Belgische rectoren, Rik Torfs uit Leuven, is ook uitgenodigd om te komen spreken bij de Lunchbox Lectures. De dagelijkse lezingen in de Eetzaal van de UB Binnenstad worden georganiseerd door Utrechtse studenten die sympathiseren met actievoerders in het Maagdenhuis.