End Fossil: Occupy wil drie dagen blijven

Klimaatactivisten willen maandag UU-gebouw bezetten

eof,klimaatactie, foto van efo
Eerdere actie van end fossil: occupy, foto is van de actiegroep

Welk gebouw de actievoerders op het oog hebben, is onbekend. Tijdens de bezetting zullen er colleges en workshops komen over het klimaat. Het idee hierachter, schrijven ze in een persbericht, is dat “we zo onze universiteit terugnemen en de plek creëren die nodig is”.

De actievoerders hebben drie hoofdeisen en vragen medestanders hun petitie waarin de eisen gericht aan de UU staan, te ondertekenen. Behalve het verbreken van de banden met de fossiele industrie en openheid over samenwerkingen en geldstromen heeft hun derde hoofdeis niet direct met het klimaat te maken. Die gaat over de toegankelijk van de universiteit, de universitaire democratie, inclusie en tijdelijke contracten voor docenten. Zo vragen de actievoerders of de UU bij de regering wil pleiten voor een ov-kaart voor internationale studenten.

De Universiteit Utrecht laat weten dat ze graag in gesprek gaat met de actievoerders. Nadat de actievoerders hun eisen aan het universiteitsbestuur hadden gestuurd, heeft het bestuur ze uitgenodigd voor een gesprek, maar daar zijn de actievoerders nog niet op ingegaan. En over de aangekondigde bezetting zegt collegevoorzitter Anton Pijpers:  “Zodra ik weet waar de bezetting is, kom ik meteen langs en ga ik onder het genot van een kop koffie in gesprek.”

Of de actievoerders mogen blijven in het bezette pand is van verschillende factoren afhankelijk, zegt de persvoorlichter van de UU. “Colleges, diploma-uitreikingen en promoties moeten bijvoorbeeld wel door kunnen gaan.”