Lockdown voorbij maar voornamelijk toch nog online les

Het mag weer: colleges op de campus, maar veel universiteiten kiezen nog even voor online onderwijs, foto Shutterstock

Er was goed nieuws voor studenten tijdens de persconferentie van afgelopen vrijdag: ze mogen weer naar de campus. Het enige voorbehoud is dat ze overal een mondkapje moeten dragen en dat er niet meer dan 75 studenten in de collegezaal mogen.

Maar het loopt nog geen storm. De omschakeling van online naar fysieke colleges blijkt voor onderwijsinstellingen een grote organisatorische uitdaging.

Overgangsweken
Bij de Universiteit Twente bijvoorbeeld verwachtten ze na de persconferentie van afgelopen vrijdag niet dat docenten maandagmorgen weer fysiek college zouden geven, zegt een woordvoerder tegen universiteitskrant U-Today. Vanwege de maximale groepsgrootte zal het onderwijs daar de komende tijd sowieso deels online blijven.

De laatste (tentamen)weken voor de nieuwe onderwijsperiode worden op veel plekken gebruikt als overgangsweken om wat tijd te kopen voor de roostermakers. Hogeschool Saxion zoekt bijvoorbeeld nog oplossingen voor leerlingen die in quarantaine zitten, tekent een verslaggever van de regionale krant Tubantia. op.

Uit een rondgang van universiteitsblad Folia blijkt dat ook bij de Universiteit van Amsterdam veel colleges online blijven tijdens dit onderwijsblok. Datzelfde geldt volgens Het Parool voor de Hogeschool van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Ook hier wordt de maximale groepsgrootte als belangrijke reden genoemd.

Quarantaine
Maastricht Universiteit heeft aangekondigd dat de lessen tot eind januari online blijven. De Rijksuniversiteit Groningen mikt eveneens op de volgende onderwijsperiode: “Ons streven is om met de start van het volgende blok weer zoveel mogelijk fysiek onderwijs te verzorgen.”

Wageningen Universiteit laat het aan de vakcoördinatoren over of er de laatste twee weken van het onderwijsblok online of op de campus worden lesgegeven. En aangezien bij sommige vakken wel 20 procent van de studenten in quarantaine zit, raadt de universiteit docenten aan om ook een online alternatief voor campusonderwijs aan te bieden, meldt universiteitsblad Resource.

De Universiteit Utrecht maakte bekend dat de lessen met de start van blok 3 vanaf 7 februari weer fysiek zullen plaatsvinden. Wel met mondkapjes en met niet meer dan 75 studenten in een zaal. Voor ‘kleinschalige ontmoetingen’, zoals mentorgesprekken mogen studenten nu alweer naar de campus komen, net als voor practica. Ook mogen docenten, als ze dat zelf willen, in dit staartje van blok 2 weer fysiek college geven.

Wagenwijd open
De Hogeschool Rotterdam zou “het liefst meteen alle deuren wagenwijd openzetten”, staat op de website. Maar “een hogeschool open je niet met één druk op de knop”. De week begon daarom met de ‘oude’ roosters. Collegevoorzitter Ron Bormans zegt in een interview met Profielen dat het zaak is om mensen te beschermen die niet besmet mogen raken. “En daarna kunnen we open en blijven we open. Tenminste, dat is wat ik graag zou zien.”

Fontys Hogescholen heeft ook even tijd nodig om studenten weer goed op de campus te kunnen ontvangen, meldt nieuwsmedium Bron. Studenten krijgen het nieuwe “fysieke rooster van hun opleiding zodra het klaar is”. Maar even verder, op de campus van de TU Eindhoven, stonden de fietsrekken maandagochtend alweer “ramvol”, meldt een verslaggever van het Eindhovens Dagblad.

Toch lijkt de algemene situatie nu vergelijkbaar met die in september, toen het kabinet plotseling extra versoepelingen aankondigde: ook toen konden de roostermakers het hoge tempo niet altijd bijbenen.

Lastig
Het Interstedelijk Studenten Overleg vindt dat jammer en benadrukt dat ook de onderwijsinstellingen zich vorige week achter de oproep schaarden om het hoger onderwijs zo snel mogelijk te openen. “Dat ze daar op veel plekken nu mee wachten, rijmt daar niet helemaal mee. Aan de andere kant snap ik dat het veel werk is”, aldus voorzitter Lisanne de Roos.

Het verbaast ook de Landelijke Studentenvakbond niet dat de omschakeling even duurt. “Het is lastig voor instellingen om zo snel te switchen van fysiek naar online en dan weer terug. Ik verwacht dat er na de tentamenperiode veel meer fysiek onderwijs zal zijn”, zegt voorzitter Ama Boahene.