Manifest studenten tegen de coronapas in hoger onderwijs

Cedric en Thomas met het manifest Studenten voor Open Onderwijs. Foto DUB

“De door het kabinet voorgestelde tweedeling gaat een stap te ver. Het onderwijs moet altijd een plek zijn waar iedereen welkom is én blijft. Een verplichte QR-code op hogescholen en universiteiten zou een significante groep studenten het recht op onderwijs ontnemen.” Dat staat te lezen in het manifest van de groepering Studenten voor Open Onderwijs. Het initiatief is genomen door studenten uit Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, maar ondertussen zijn er op alle universiteiten en een groot deel van de hogescholen studenten die deze oproep ondersteunen. Vandaag, op 1 december, wanneer ook het Kamerdebat over corona is, vindt er een demonstratie plaats in Den Haag. Er kan ook een petitie ondertekend worden.

Overhandigd aan College van Bestuur
Enkele Utrechtse studenten die het initiatief steunen hebben maandag al een gesprek gehad met Anton Pijpers, de collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht en krijgt vandaag 1 december een exemplaar van het manifest overhandigd. “Wij willen dat universiteiten weigeren de QR-code te accepteren, ook al wordt dat opgelegd door de overheid”, zegt Cedric Sounard, student Politics Philosophy & Economics (PPE). Zover wilde Anton Pijpers niet gaan. Hij vertelde de studenten dat het Utrechtse bestuur een tegenstander is van zo’n code als toegangsbewijs, maar dat wanneer de universiteiten moeten kiezen tussen online onderwijs óf onderwijs met QR-code op de campus, de UU voor die laatste optie zou kiezen.

Cedric vindt dat onvoldoende. “Als studenten het bijna onmogelijk wordt gemaakt fysiek onderwijs te volgen, is dat discriminerend. Iedereen heeft recht op onderwijs op locatie.” Ook Thomas de Groot, student Natuurwetenschap en innovatiemanagement, vindt dat niet acceptabel. “De maatregel is disproportioneel. Enerzijds helpt het niet om de pandemie de kop in te drukken. Met een vaccinatie kun je nog even goed iemand besmetten. Het groene vinkje creëert een schijnveiligheid. Anderzijds belast het de studenten in grote mate. In de begintijd werd al steeds naar de studenten gekeken en moesten we solidair zijn met de ouderen. Nu gebeurt dat weer. Terwijl recente onderzoeken juist uitwijzen dat het niet kunnen volgen van onderwijs op locatie slecht is voor het welzijn van studenten.”

Recht op onderwijs
Dat volgens de UU 90 procent van de studenten gevaccineerd is, doet er volgens de studenten niet toe. Ook die andere 10 procent heeft recht op onderwijs. “Je ziet dat deze groep al snel over één kam wordt geschoren. Maar dat is niet terecht. Als gezonde jongeren of jongvolwassenen zijn er goede redenen om je niet te laten vaccineren met deze specifieke corona vaccins”, zegt Cedric die zelf geen prik gehaald heeft en ook het liefst zonder mondkapje door de gebouwen loopt. Hij wil graag een open debat waarbij men werkelijk naar elkaar luistert.

Gisteren publiceerde DUB een opinie van masterstudent Samuel de Weerd die uitlegt waarom hij principieel geen coronavaccin wil en het universiteitsbestuur vraagt studenten zoals hij niet buiten te sluiten van onderwijs op locatie.

Tags: coronavirus