In het nieuwe studiejaar

Megagrote ‘tramhokjes’ in Utrecht Science Park

Nieuwe halte Heidelberglaan

Al in 2021 besloot de provincie dat de haltes op de Uithoflijn vernieuwd moesten worden. Aangezien de haltes verschillend zijn qua grootte en drukte, wordt iedere abri op maat opgeknapt. De overkapping op de drukbezochte Padualaan en Heidelberglaan wordt meer dan zes keer zo lang dan nu. In de nieuwe overkapping worden ledlampen, zonnepanelen en beveiligingscamera’s geplaatst. Daarnaast krijgen de haltes een brede bank met een zitting van duurzaam bamboe.

De eerste werkzaamheden starten op 30 mei. Dan wordt de halte UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis/Prinses Máxima Centrum vervangen. Om te zorgen dat studenten zo min mogelijk overlast ervaren van de werkzaamheden, krijgen de haltes op de Padualaan en Heidelberglaan hun make-over in de vakantieperiode (vanaf eind juni tot eind juli). Vervolgens zijn Stadion Galgenwaard en De Kromme Rijn aan de beurt. Halte Vaartsche Rijn wordt als laatste uitgevoerd. Als het nieuwe collegejaar in september van start gaat, zijn de eerste zeven tramhaltes opgewaardeerd. Halte P+R Science Park wordt op een later moment in 2024 gerenoveerd.

Tijdens de werkzaamheden zal er gedurende een periode van maximaal drie weken geen beschutting aanwezig zijn op de halte. De geluidshinder in de nacht wordt zoveel mogelijk beperkt en zal alleen in de weekenden plaatsvinden. De lijn rijdt gewoon volgens reguliere (zomer)dienstregeling.