Lezer bepaalt: waarover moet redactie schrijven

Met welke van deze drie vragen moet DUB de diepte in?

Drie thema's artikelen Foto's: 123rf, Shutterstock, illustratie DUB
Foto's: 123rf, Shutterstock, illustratie DUB

DUB wil zijn lezers graag betrekken bij het kiezen van een actueel onderwerp waarover de redactie zal schrijven. Het idee is geïnspireerd op de mediasite Le Drenche die jongeren uitdaagt mee te praten over actuele issues. Wij hebben gekozen voor drie maatschappelijke thema’s die een relatie hebben met het universitaire leven. Er is een google-doc formulier waarop je kan aangeven in welke vraag je het meest geïnteresseerd bent en wat je over die vraag wilt weten. 


Vraag 1: In hoeverre mag je van individuele mensen eisen dat ze de planeet helpen redden?

Keuze artikel: klimaat. Foto: DUB

Foto: DUB

De universiteit heeft dit jaar als centrale thema: de gezonde planeet. Iedereen weet dat de aarde opwarmt en dat we daar met zijn allen wat aan moeten doen. Maar in hoeverre kan je daar als individuele student en medewerker echt iets aan doen? Hoe groot is het effect als een individu zijn levenspatroon verandert? En hoe vrij ben je als individu om andere afwegingen te maken die minder goed zijn voor het klimaat? Zo zijn er aan de universiteit studenten en medewerkers die pleiten voor een vleesvrije kantine of voor een vliegverbod. Anderen vinden dat je mensen niet kan verplichten vlees te laten staan en op reis te gaan met de trein. Hoe ga je daarmee om? Zijn deze mensen asociaal? Of moet je hun visie respecteren? 

Vind je dat de overheid met verplichtende maatregelen de klimaatcrisis te lijf mag gaan? De gemeente Utrecht komt bijvoorbeeld vanaf 2030 met nieuwe milieuregels. Zo mogen benzineauto’s ouder dan 15 jaar de stad niet meer in en komt er een verbod op kampvuren en barbecues. Zorgt dat voor rechtsongelijkheid? Wat is het effect voor het klimaat dat een kleine stad als Utrecht met dergelijke maatregelen komt?

Keuze artikel: klimaat. Foto: DUB

Foto: DUB

Wat je van mensen kan eisen om de planeet te redden, hangt ook af hoe overtuigend wetenschappers hun boodschap over de klimaatverandering voor het voetlicht weten te brengen. Wetenschappers en klimaatactievoerders voelen zich vaak als roepende in de woestijn. Ze worden klimaatdrammers genoemd. Wat kun je van individuele mensen eisen als de boodschap niet overkomt? Daarnaast zit er een ethische kant aan. Tot hoe ver gaat de individuele vrijheid? En wanneer mag de overheid die vrijheid aantasten voor het goede doel? Zijn daar regels voor? 

Wil je hier meer over weten? Ga dan naar het formulier en geef aan wat de vragen zijn die jou bezighouden. Je kunt ook suggesties geven welke wetenschappers of andere deskundigen hier volgens jou iets zinnig over kunnen zeggen.


Vraag 2: In hoeverre maakt AI onze diploma’s waardeloos?

Keuze artikel: AI. Foto: DUB

Foto: DUB

Studenten op de universiteit zitten dagelijks te blokken om hun studie af te ronden. Uiteindelijk wandelen ze de universiteit uit met een diploma, ze zijn  academisch geschoold. Maar wat is dat papiertje straks nog waard wanneer al die kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan net zo makkelijk door een computer gedaan kan worden? Vind je nog wel een baan als blijft dat artificial intelligence hetzelfde kan, maar dan veel goedkoper? 

Nu zeggen mensen dat er altijd werknemers nodig zullen zijn. Ook AI kan het niet alleen en heeft opdrachten en aansturing nodig. Maar betekent dat dan dat je in de toekomst alleen een baan kan vinden als je een opleiding hebt gevolgd waarin omgaan met AI een belangrijke plek in het curriculum heeft? Maar hoe zit het dan als je nu afstudeert? Ben je dan nog wel welkom op de arbeidsmarkt zonder kennis van AI?

Keuze artikel: AI. Foto: pexels-mojahid-mottakin

Foto: pexels-mojahid-mottakin

De universiteiten zien AI nu veelal als bedreiging. Tegelijk maken veel studenten gebruik van ChatGPT bij het maken van werkstukken en thesissen. Zou het universitaire onderwijs AI niet meer moeten omarmen zodat studenten in de toekomst makkelijker een baan vinden? Dit soort technologische ontwikkeling houd je toch niet tegen als het eenmaal in gang gezet is. Of kan en moet een maatschappij de grenzen bepalen en voorkomen dat AI zo’n essentiële plek in de maatschappij gaat innemen? En zou dat helpen om te zorgen dat het diploma zijn waarde behoudt?

Wil je hier meer over weten? Ga dan naar dit formulier en geef aan wat de vragen zijn die jou bezighouden. Je kunt ook suggesties geven welke wetenschappers of andere deskundigen volgens jou hier iets zinnig over kunnen zeggen.


Vraag 3: Waar liggen de grenzen van het demonstratieverbod?

Keuze artikel: demonstreren. Foto: DUB

Foto: DUB

Wij leven in een democratische rechtsstaat en daar mag iedereen zijn mening laten horen. In Nederland is iedereen het daar wel over eens. Maar op welke manier mag je je ongenoegen laten horen? En zijn er grenzen aan het verspreiden van een bepaalde mening? De laatste tijd is er veel discussie over wat er wel en niet onder dat demonstratierecht valt. Zo stelde de Universiteit Utrecht in de huisregels dat een bezetting niet onder het demonstratierecht valt. Volgens Amnesty International is dat wel zo. In de Tweede Kamer debatteren ze over de vraag of demonstreren met gezichtsbedekking verboden moeten worden. Onlangs is een motie aangenomen waarin staat dat demonstranten die een snelweg bezetten strafrechtelijk vervolgd moeten worden. Ze hadden de actievoerders van Extinction Rebellion op de A12 voor ogen. Maar wat betekent demonstratierecht als het beperkt blijft tot het laten horen van je mening zonder dat hinder oplevert voor derden?  In Utrecht kreeg een demonstrant een gevangenisstraf omdat ze met verf een tekst op de deur van een gebouw op de Drift spoot. De Universiteit van Amsterdam heeft recent aangifte gedaan tegen een groep pro-Palestinademonstranten die een lezing met minister van Defensie Ruben Brekelmans verstoorden. Mag dat binnen het demonstratierecht of gaat het te ver? Is er daarbij een verschil tussen wat juridisch mag en wat ethisch verantwoord is? Bijvoorbeeld omdat je iemand belemmert zijn visie op een actuele kwestie te geven, ook al ben je het daar niet mee eens.

Wat valt nu juridisch precies onder het demonstratierecht? En hoe moet je deze discussie in in internationaal perspectief zien.  Zijn de regels in landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje of Engeland anders dan hier? In hoeverre spelen ethische afwegingen een rol? Mag een actie, zoals een staking, een bezetting of een wegblokkade, hinderlijk zijn en zo niet waar ligt dan de grens? 

Wil je hier meer over weten? Ga dan naar dit formulier en geef aan wat de vragen zijn die jou bezighouden. Je kunt ook suggesties geven welke wetenschappers of andere deskundigen hier volgens jou iets zinnig over kunnen zeggen.


Webformulier
Over welk van de drie onderwepren zou je meer willen weten. Vul  dit formulier in en geef aan wat de vragen zijn die jou bezighouden. Je kunt ook suggesties geven welke wetenschappers of andere deskundigen hier volgens jou iets zinnig over kunnen zeggen.

Advertentie