Na de zomer gaan zes van de twaalf UU-kantines weer open

Foto DUB

In het Utrecht Science Park gaan op 31 augustus de deuren open bij Madame Jeanette bij Diergeneeskunde, het grote restaurant in het Educatorium, de kiosk in het Koningsbergergebouw en Gutenberg onder de Universiteitsbibliotheek. In de binnenstad gaat Grand Café Lodewijk weer van start. Het UCU-café op de International Campus dat voorheen bekend stond als Jazzmans, is al vanaf 17 augustus open als de UCU-studenten weer terug zijn. Pas als de anderhalvemetermaatregel vervalt, gaan nog eens vijf locaties open, zegt Merijn Smelt, afdelingshoofd Contract en Leveranciersmanagement van het Facilitair Service Centrum. Het twaalfde restaurant zit in Achter St Pieter 200 dat momenteel wordt verbouwd.

Vorige week (9 juli) werd officieel afscheid genomen van Sodexo die sinds september 2012 de verschillende restaurants runde. Een vreemd afscheid omdat de kantines op 16 maart vanwege corona al dicht gingen. Voor die tijd sloten al zeven locaties de deuren, dit omdat er in de negentien locaties tezamen niet voldoende werd omgezet.

Deze zomer blijven alle restaurants nog gesloten en zal de nieuwe cateraar Eurest met samenwerkingspartner Spar University de zes locaties opnieuw gaan inrichten. Aanvankelijk volgens de anderhalvemeterrichtlijnen. Corona zal ook zijn weerslag hebben op het assortiment. Smelt verwacht dat er meer  voorverpakte producten worden aangeboden.

Van de zes locaties wordt de kiosk in het Koningsbergergebouw verbouwd tot een mini-locatie van Spar University. Ook Madame Jeanette wordt ingericht door deze supermarkt, maar wanneer deze verbouwing gepland staat, is nog niet helemaal duidelijk. Deze zijn volgens Smelt afhankelijk van de bouwplannen van Diergeneeskunde. In de andere vier locaties zwaait Eurest de scepter en zullen een meer traditionele kantine-karakter krijgen.

Ontmoetingsplek
De universiteit heeft samen met Eurest besloten om slechts de helft van het aantal lunchlocaties te openen. Dit omdat maar 25 tot 30 procent van alle medewerkers op locatie kunnen werken en er ook veel minder studenten naar de campussen mogen komen vanwege de verschillende coronavoorschriften. “Voor Eurest en Spar University zijn het heel moeilijke en onzekere tijden, maar als universiteit willen we toch zes locaties openen, omdat het onder meer belangrijke plekken zijn om elkaar te ontmoeten. Die mogelijkheid willen we medewerkers en studenten graag bieden.”

Wanneer op 31 augustus de eetlocaties weer open gaan, kunnen medewerkers ook weer drank- en lunch bestellen voor bijvoorbeeld vergaderingen en zullen vele vertrouwde gezichten weer terugkeren in één van de Eurest-locaties.