NHTV toch niet in zee met Diederik Stapel

Vorige week werd bekend dat Stapel op freelance basis aan de slag kon bij NHTV. Maar de medezeggenschapsraad van de hogeschool had zijn bedenkingen en ook uit de academies klonk kritiek.

De voormalige hoogleraar Sociale Psychologie werd in 2011 bij Tilburg University ontslagen wegens grootschalige wetenschapsfraude. NHTV-voorzitter Hein van Oorschot, collegevoorzitter van Tilburg ten tijde van de Stapel-affaire, wilde de gevallen wetenschapper een tweede kans gunnen.

Maar de medezeggenschapsraad zag daar niets in en wist het bestuur ervan te overtuigen dat  veel medewerkers er onvoldoende vertrouwen in hadden. Aangezien de samenwerking met Stapel in dat geval niet productief zou zijn, heeft het bestuur besloten om die te beëindigen.