Nieuw buddyprogramma voor leerlingen van basisschool

Meet the Professor 2018 op basisschool Apollo 11 met Martin Junginger

Vorig jaar bezocht Annetje Ottow, toenmalig decaan van de faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatiewetenschap, voor Meet the Professor groep 8 van een school in een Utrechtse krachtwijk. Daar vroeg ze wie een vwo-advies had gekregen. Eén meisje stak haar vinger op: Princess. Ottow nodigde Princess en haar ouders uit om een kijkje te komen nemen bij de universiteit. Zo is het idee ontstaan om leerlingen zoals Princess die onbekend zijn met de universiteit, kennis te laten maken met het hoger onderwijs. Studenten van de universiteit zouden daarbij moeten helpen.

https://twitter.com/UURechten/status/847043940473868293 https://twitter.com/UURechten/status/847043940473868293

https:/

Professor Annetje Ottow stapte vanochtend ook op de fiets. Bestemming: Openbare basisschool de Gagel. Wat een leuke klas! #meettheprofessor pic.twitter.com/s7O0ZCZhLm

— UU Rechten (@UURechten) March 29, 2017

/twitter.com/UURechten/status/847043940473868293

Het afgelopen jaar hebben Fadoua Ajjaji en Lieke Dekker het plan verder uitgewerkt. Dekker als medewerker van het Wetenschapsknooppunt en Ajjaji als de student die Princess onder haar hoede nam. Dekker: “Het idee is dat we drie leerlingen van vijf verschillende basisscholen uitnodigen voor het buddyprogramma. De leerlingen krijgen elk een eigen buddy met wie ze een ongeveer een half jaar optrekken; het laatste half jaar van groep 8 tot de kerst op de middelbare school. Een deel van het programma ligt vast. Zo gaat de leerling uit groep 8 die vandaag een professor op bezoek krijgt, in mei een tegenbezoek brengen aan deze hoogleraar. De buddy’s gaan onder meer naar het Universiteitsmuseum en de leerling gaat meedoen aan Summerschool Junior. Daarnaast is er ruimte voor eigen initiatieven van de studentbuddy.” Ajjaji vult aan: “We helpen de leerlingen niet met huiswerk of plannen. Wat we doen is laten zien, dat de universiteit voor iedereen toegankelijk is en dat er hier na de middelbare school vele mogelijkheden zijn voor een studie.”

Rolmodel
Inmiddels hebben vijf basisscholen zich al aangemeld voor het project. De scholen kiezen elk drie leerlingen uit van wie de ouders geen universitaire opleiding hebben of deze niet gevolgd hebben in Nederland. De universiteit gaat ondertussen op zoek naar vijftien studenten die buddy willen worden en een rolmodel kunnen zijn voor de leerlingen. Zelf weet Fadoua Ajjaji nog precies hoe zij buddy van Princess is geworden.

“Toen Annetje Ottow met Princess in de UB wat aan het drinken was, zat ik aan het tafeltje ernaast aan mijn scriptie te werken. Princess had net een rondleiding in de UB gehad. Ik hoorde dat Annetje Ottow op zoek zou gaan naar een buddy voor Princess. Ik heb me toen meteen aangeboden, omdat het project mij erg aanspreekt."

Ajjaji heeft na haar economiebachelor aan de UU de master Health Economics in Rotterdam gedaan en volgt nu de master Economic Policy in Utrecht. Ook zij is een zogeheten eerstegeneratiestudent die het studeren “wel wat vindt”. Zelf had ik geluk dat ik vriendinnen had die wel bekend waren met de universiteit. Dus ik volgde hen een beetje. Mijn moeder had het vwo in Marokko gedaan, en allebei mij ouders waren enthousiast dat ik wilde gaan studeren. Zij hebben zich verdiept in hoe universiteiten in Nederland werken.” Ze snapt dus waar Princess vandaan komt. “Ik leerde haar kennen toen ze nog in groep 8 zat. Inmiddels zit ze op het gymnasium en dat vindt ze best moeilijk. Ook omdat haar ouders geen ervaring hebben met het gymnasium.”

Ajjaji is behalve buddy nu ook projectcoördinator bij het project en helpt onder meer met het opzetten van het programma. “Ik heb veel meetings gehad met Princess. Ik merk dat dat heel belangrijk is en veel beter werkt dan begeleiden op afstand. Ook heb ik gemerkt dat een vast programma wel fijn zou zijn, dus daarom zijn we dat nu aan het opstellen. Ook ga ik op bezoek bij basisscholen met de vraag of ze willen meewerken. Daarnaast help ik studenten zoeken die buddy willen zijn.”

Deze vijftien studenten zijn bij voorkeur ook een eerstegeneratiestudent Zij weten hoe het is om als eerste in een familie te gaan studeren, zegt Ajjaji. Die ervaring nemen ze mee. “Je fungeert als een soort rolmodel. De leerlingen zien dat ook zij student kunnen worden omdat ze een zelfde achtergrond delen.”

Meet the Professor 2018
Vandaag tijdens het jaarlijkse evenement Meet the Professor was de aftrap van het buddyprogramma. 135 hoogleraren gingen in toga naar een Utrechtse basisschool, naar groep 6, 7 of 8. Dit evenement is voor het eerst gehouden in het jaar dat de UU haar 380ste verjaardag vierde. Zowel de basisscholen als de professoren vonden het zo’n geslaagd evenement, dat nu jaarlijks hoogleraren in toga op de fiets naar een basisschool gaan. Het idee is dat leerlingen zo een beeld krijgen van hetgeen wetenschap inhoudt.

Het bezoek van de professor wordt al een half jaar van te voren aangekondigd. Leerlingen weten niet wie er langs komt, maar krijgen regelmatig een hint over ‘hun’ professor. Pas vandaag zien ze hoe hun professor er uit ziet en wat deze hoogleraar precies doet. Via Twitter kan iedereen meekijken in de klas van de professor.

In dit vlog kondigt vice-voorzitter Annetje Ottow de start van het nieuwe buddyprogramma aan.