Nieuw studentencomplex De Sterren vanaf augustus bewoonbaar

Een satellietfoto van het complex De Sterren in Rijnsweerd

Al enige tijd wordt de laagbouw van het oude provinciehuis in Rijnsweerd flink verbouwd. Het voormalige kantoor telt deze zomer 659 kamers. Het is volgens studentenhuisvester SSH de grootste transformatie van kantoorpand naar woonruimte in Utrecht.

Het complex krijgt de naam De Sterren. De tien met elkaar verbonden eenheden ogen vanuit de lucht als ‘sterren’, schrijft de SSH in haar persbericht. De eenheden krijgen namen van sterrenbeelden. Omdat 75 kamers worden gereserveerd voor internationale studenten, is vanwege de Engelse vertaling van het sterrenbeeld Kreeft (Cancer) gekozen deze niet te gebruiken. En om studentikoze grappen te voorkomen is er ook geen eenheid vernoemd naar het sterrenbeeld Maagd.

Elke eenheid (ster) bestaat uit 3 of 5 verdiepingen. Elke verdieping is opgedeeld in twee studentenhuizen met elk 9 of 10 kamers die verschillen in grootte. De gemiddelde oppervlakte van de kamers is 17 vierkante meter. De gemiddelde huurprijs is 275 euro exclusief servicekosten. Honden en katten mogen er niet wonen.

De SSH verhuurt de kamers namens De Waal Beheer, dat verantwoordelijk is voor de verbouwing. Vanaf 17 juni kunnen studenten reageren op de advertenties van de kamers via www.sshxl.nl. Studenten moeten ingeschreven staan bij de SSH om in aanmerking te komen voor de kamers. In augustus krijgen de eerste bewoners de sleutel van hun nieuwe kamer.

Problemen met de stichting Bloeyendael die de belangen van het aangrenzende park behartigt, zijn er niet meer. Toen de stichting hoorde van de komst van studenten, was ze bang dat de nieuwe bewoners het park zouden vernielen. Er werd gevraagd om een hek tussen de bebouwing en het park neer te zetten, maar de gemeente keurde dat plan af. Eigenaar De Waal en de stichting zijn nu in gesprek om een goed alternatief te bedenken. Dat studenten in De Sterren geen kat of hond mogen hebben, is ook een tegemoetkoming aan de stichting.

Plannen voor de hoogbouw heeft De Waal ook nog. Het idee is om in de toren een hotel te maken.