Nieuwe bètadecaan per 1 juli: Isabel Arends

Isabel Arends volgt waarnemend decaan Sjef Smeekens op. Hij nam het decanaat waar nadat Gerrit van Meer in december 2017 na 7 jaar zijn decanaat neerlegde. Arends (1966) studeerde Fysische Organische Chemie aan de Universiteit Leiden en promoveerde in 1993. Ze werkte een jaar als postdoc in Canada en kwam na een jaar terug naar Nederland waar ze aan de TU Delft ging werken.

In 2007 werd ze hoogleraar en sinds 2013 is ze voorzitter van de afdeling Biotechnologie van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Ook is ze vicevoorzitter van het domein Toegepaste en Technische Wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2016 richtte ze het TU Delft Bioengineering Institute op.

Isabel Arends is lid van de KNAW en onderzoekt nieuwe technieken waardoor chemische processen een stuk duurzamer worden. Ze was één van de eerste onderzoekers die chemische en biokatalyse-processen met elkaar combineerde. Naast haar onderzoek houdt Arends zich bezig met onderwijs. Zo zette ze onder andere een succesvolle online cursus op over industriële biotechnologie.

Collegevoorzitter Anton Pijpers is erg blij met de komst van Arends naar de Universiteit Utrecht. “Isabel Arends heeft bewezen mensen van allerlei disciplines en van binnen en buiten de universiteit te kunnen verbinden. Ze heeft een geweldige wetenschappelijke staat van dienst en een passie voor onderwijs. Met haar bestuurlijke ervaring kan ze een grote aanwinst zijn voor de faculteit en de universiteit als geheel. Ik verheug mij op de samenwerking!”