Nieuwe parkeergarage bij Olympos gaat stroom leveren

Artist Impresson van de ingang van de nieuwe parkeergarage.

In de afgelopen jaren zijn er in De Uithof parkeerplaatsen verdwenen aan de Heidelberglaan, Leuvenlaan en het Leuvenplein. Om deze te compenseren bouwt de Universiteit Utrecht de parkeerplaats bij Olympos om in een parkeergarage van vier parkeerlagen. Konden er eerst 120 auto’s parkeren, straks zijn dat er tweehonderd meer. De werkzaamheden zijn eind april begonnen. De garage moet in november af zijn.

De belangrijkste aanleiding om een nieuwe parkeergarage te bouwen bij Olympos is om het centrum autoluwer te maken, zegt projectmanager Kevin Dijke van Vastgoed & Campus. “Olympos ligt meer aan de buitenzijde van het USP. We proberen mensen daar te laten parkeren en ze vervolgens fietsend of lopend naar het centrum te laten gaan.”

De nieuwe garage zal zo’n vijftien jaar blijven staan, zegt Dijke. Hij zegt dat er ook plannen zijn om mogelijk nog meer parkeergelegenheden aan de rand van het Science Park te bouwen. “We hebben het hier dan wel over de visie voor twintig tot dertig jaar.  Dat deze parkeergarage tijdelijk is, betekent dat we niet vast aan deze garage op deze plek zitten.”

Volgens de projectmanager is de garage heel bijzonder. “Circulair en volledig demontabel”, zegt Dijke. De garage kan gemakkelijk worden opgebouwd en later weer worden gedemonteerd. De onderdelen kunnen vervoerd worden en weer op een andere plek in elkaar gezet worden. “We kunnen de garage later dus nog ergens anders op het Science Park opbouwen, of het eventueel verkopen.”

Behalve dat de garage herbruikbaar is, zijn de materialen zo duurzaam mogelijk gekozen. Daarbij is de garage het eerste gebouw op het Science Park dat niet alleen energieneutraal is, maar ook energie levert. “Het dak komt helemaal vol zonnepanelen te liggen”, zegt Van Dijke. “We willen de daken die in aanmerking komen voor zonnepanelen optimaal benutten. Dit draagt bij aan ons doel om in 2030 volledig energieneutraal te zijn. Alle opgewekte energie van de Universiteit Utrecht moet dan groen zijn.”

De zonnepanelen zorgen voor de energie die nodig is voor onder meer de liften, verlichting en het camerasysteem van de garage. “Maar bijvoorbeeld ook voor de laadpalen voor elektrische auto’s.” Op de begane grond worden er eerst 48 geplaatst, wat nog kan worden uitgebreid tot 72 palen.

De universiteit onderzoekt of ze meer met de zonnepanelen kunnen dan alleen het opwekken van energie. “We zijn bezig met het samenstellen van een accupakket om energie van de zonnepanelen op te slaan. We hebben op het Science Park een eigen elektriciteitsnet. Wanneer je energie nodig hebt of juist terug levert aan het net, ontstaat er een piek in het elektriciteitsnet. Met het accupakket zou de piek lager moeten blijven, waardoor energie gelijkmatiger wordt gebruikt en goedkoper is.” Het is nu nog niet zeker of dit accupakket wordt toegepast. Als dit wel gaat gebeuren, kan de garage overdag energie opwekken, deze opslaan in de accu’s en ’s nachts gebruikt worden voor andere gebouwen.

De parkeergarage is openbaar en niet alleen bestemd voor automobilisten die in het USP wonen of werken. De tarieven zijn dezelfde als bij de meeste andere parkeerplaatsen. Van maandag tot en met vrijdag 90 cent per 30 minuten.