Nieuwe studentenleiders lopen zich warm, UU-student voorzitter LSVb

Tweede van links de nieuwe voorzitter en UU-student Ama Boahene. Foto LSVb

Studiefinanciering, selectie aan de poort, collegegeld, woningnood, de verkiezingen… Het Interstedelijk Studenten Overleg en de Landelijke Studentenvakbond hebben altijd hun mening klaar en werpen zich op als de stem van studenten.

Vrijdag koos het ISO een nieuw bestuur en zaterdag volgde de LSVb. De nieuwe bestuursleden worden ingewerkt en nemen vanaf 26 juni de taken over.

#ikwilnaarschool
Bij de Landelijke Studentenvakbond wordt de 23-jarige Ama Boahene de nieuwe voorzitter. Zij was initiatiefnemer van de actiegroep #ikwilnaarschool, die in de coronacrisis voor meer fysiek onderwijs pleitte. Ze is masterstudent rechten aan de Universiteit Utrecht en volgt de vooropleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

De LSVb-vicevoorzitter heet Joshua de Roos, eveneens actief bij #ikwilnaarschool. Hij studeert aan de Universiteit voor Humanistiek en was daarvoor student aan de Universiteit van Amsterdam. De andere aankomende LSVb-bestuursleden zijn Ivy Dirksen (Fontys en Radboud), Nol van Gerven (TU Delft en Universiteit Leiden) en Naomi Rajiv (Fontys en Erasmus).

Hbo’ers
Het ISO kiest een hbo’er als voorzitter: de 22-jarige Lisanne de Roos. Ze heeft haar bachelor bestuurskunde/overheidsmanagement aan Avans Hogeschool afgerond en volgt momenteel een schakeltraject aan de Universiteit Leiden voor de master management publieke sector.

Ze is niet de enige hbo’er in het nieuwe bestuur. Penningmeester Jochem Tollenaar volgt de lerarenopleiding wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

De Utrechtse student Gijsbert van Elven gaat de politieke belangenbehartiging binnen het nieuwe bestuur voor zijn rekening nemen. Van Elven studeerde Bestuurs- & Organisatiewetenschap en doet nu een minor Economie. Hij is in Utrecht als student-assistent betrokken bij het Select-UU-onderzoeksproject dat zich richt op het verbeteren van selectieprocedures. Tevens is hij student-lid van de Co-Creatie Community Learning Spaces, waarin wordt gekeken naar mogelijkheden voor onderwijsinnovatie.

De andere bestuursleden zijn wo-studenten: Bjorn Blom (Groningen) en Thomas van der Meer (Twente).

Wortels
Het ISO heeft zijn wortels in de medezeggenschap van universiteiten en hogescholen, terwijl de LSVb een vakbond is. Het ISO neigt meer naar overleg, waar de LSVb sneller actie wil voeren. Maar meestal trekken ze samen op.

Tags: lsvb | iso