Nieuwe Voedseltas Uithof vol met lokale producten

Local2Local stond met een kraampje op de UITmarkt 2017, foto DUB

Twee broden, een kilo aardappels, groenten, fruit, een fles sap en naar keuze vlees en zuivelproducten. Dat zijn ongeveer de standaardproducten die in een Voedseltas zitten die Local2Local te koop aanbiedt en die vanaf 14 september voor het eerst is af te halen in De Uithof. Het initiatief is een samenwerking van studieverenigingen UBV van Biologie en Storm van Milieu-Natuurwetenschappen en Milieu-Maatschappijwetenschappen en cateraar Sodexo.

Geïnteresseerden kunnen elke week een voedseltas online kopen of een abonnement nemen. Ze kunnen kiezen uit een vegetarische-, veganistische tas of één met zuivel en vlees. Van de inhoud kan één persoon vijf dagen ontbijten en avondeten. Een tas moet online worden besteld en kost 20 euro. De tas is vervolgens af te halen in de buurt van de kantines in het Androclusgebouw, het Koningsbergergebouw en vanaf oktober ook in de Geotoren in De Uithof.

Producten van lokale ondernemers
De producten in de tas zijn deels biologisch en afkomstig van boeren en producenten met hun bedrijf in een straal van 25 kilometer rond Utrecht. Local2Local koopt de producten rechtstreeks bij hen in. Studenten chaufferen, houden zich bezig met de marketing en zorgen voor de bestellingen en uitgifte van de tassen. Sommige studenten krijgen betaald voor het werk, anderen verdienen een gratis Voedseltas.

Zo’n twee jaar geleden is Local2Local begonnen met het peilen van de interesse voor een voedseltas in De Uithof. Het bedrijf wil via korte lijnen tussen producent en consument een duurzaam alternatief bieden voor bijvoorbeeld supermarkten. Uit de peiling bleek dat mensen 20 euro over hebben voor een week eten. Enkele honderden zegden bereid te zijn een tas te willen kopen. Volgens Local2Local zijn er vijfhonderd klanten nodig om het initiatief rendabel te maken.

Groentetas te koop in Bestuursgebouw
In De Uithof verkopen studenten ook al jaren de Groentetas voor 5 euro. Local2Local ziet zichzelf niet als een concurrent omdat ze een ander en duurder product verkoopt wat volgens het bedrijf andere klanten trekt. De groenten en fruit uit de Groentetas worden bovendien ook ingekocht via Local2Local, zegt Liewe Korver van het bedrijf.

De Groentetas is weer vanaf 18 september af te halen. Wie op deze dag een tas wil kopen, moet nu een bestelling online doen. Daarna kan elke week een tas aan de kraam worden besteld. Het uitgiftepunt verhuist van Green Office naar de hal van het Bestuursgebouw. Daar staat elke maandag tussen 11 en 14 uur een kraampje.

De Groentetas is al sinds 1994 een initiatief van studenten om biologische seizoengroenten en fruit van boeren uit de omgeving te verkopen. Indien gewenst kunnen recepten waarin de producten uit de tas zijn verwerkt, worden gemaild. Ook de Groentetas werkt samen met verschillende studieverenigingen. De Groentetas draait volledig op vrijwilligers.