Nog vijf UU-studenten tegen hun zin in het buitenland

Foto: Pixabay

Volgens de universiteit verkeren de studenten in goede gezondheid en verblijven ze op een veilige plek. Verdere details over de studenten en hun specifieke situatie, kan de universiteit niet geven. Hoewel er nauw contact is met de betrokken studenten, zegt de UU bovendien niet te kunnen uitsluiten dat de betrokken studenten inmiddels toch een vlucht naar Nederland hebben kunnen regelen.

Alle vijf hebben ze zich in ieder geval gemeld bij het ministerie van Buitenlandse Zaken via het Meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Het ministerie maakte deze week bekend dat er nog bijna 10.000 Nederlanders door de coronamaatregelen zijn gestrand in het buiteland. Inmiddels zijn er 14.000 Nederlanders teruggekeerd naar Nederland, al dan niet met behulp van Buitenlandse zaken.

Eerder deed DUB al verslag van de moeizame terugreis van een groep Utrechtse studenten Culturele Antropologie vanuit Guatemala. Bekend is ook dat sommige UU-studenten ervoor kiezen om in het land te blijven waar ze studeren of onderzoek doen.