Nominaties Docentenprijzen bekend

Genomineerd voor de UU-Docentenprijzen (in volgorde van verschijning): Esther van den Berg, Sebastiaan Steenman, Ronald Bleys en Andries Meijerink

Vier studieverenigingen vierden afgelopen week een klein feestje na de bekendmaking van de genomineerden voor de twee jaarlijkse prijzen voor de beste Utrechtse docenten. De kandidaten van SAMS (Geneeskunde),  Proton (Scheikunde), Perikles ( Bestuurs- en Organisatiewetenschap) en Alcmaeon (Psychologie) maken kans op de eervolle uitverkiezing.

SAMS wist met de voordracht van prof. dr. Ronald Bleys de jury van de jaarlijkse Docentenprijzen te overtuigen. Volgens de jury onder leiding van prof. dr. Liesbeth Woertman komt Bleys in aanmerking voor de belangrijkste Utrechtse onderwijsprijs, de Docentenprijs, vanwege zijn “doordachte onderwijsvisie en het enthousiasme waarmee hij studenten weet te stimuleren”.

Vooral het feit dat Bleys de eenheid heeft weten te bewaren in de overdracht van de anatomiekennis wekt bewondering. Het vak wordt sinds een aantal jaren versnipperd over een aantal blokken gedoceerd.

Hoogleraar Scheikunde van de Vaste Stof Andries Meijerink is de concurrent van Bleys. Studievereniging Proton schoot met zijn kandidatuur in de roos. De oud-Scheikundedecaan onderscheidt zich volgens de jury door zijn “passievolle en respectvolle” wijze van doceren. “Hij betrekt de studenten bij zijn verhaal en toont veel enthousiasme voor wat hij vertelt en weet.”

Voor de Docentenprijzen kon de jury een keuze maken uit 14 voordrachten van studieverenigingen. Voor de prijs Docententalent, bedoeld voor de meest veelbelovende jonge docent met minder dan vijf jaar werkervaring, waren er vier kandidaten. Uiteindelijk nomineerde de jury twee docenten.

Esther van den Berg is docent in de klinische neuropsychologie en werd voorgedragen door Alcmaeon. Van den Berg wordt vooral geprezen om haar bijdrage aan de verbetering van de toetsing en feedback in de opleiding.

Sebastiaan Steenman is de favoriete jonge docent van studievereniging Perikles. Steenman neemt onderwijs vaak als studieobject in zijn eigen onderzoeken en in de scripties die hij begeleidt, zo stelt de jury vast. Tijdens zijn studententijd vervulde Steenman meerdere functies in de medezeggenschap.

De Docent van het Jaar krijgt een wisseltrofee en 5000 euro. Het Docenttalent ontvangt 3000 euro. De studieverenigingen die een winnaar aandragen kunnen elk 1000 euro tegemoet zien.

De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de Onderwijsparade op 27 februari. De officiële prijsuitreiking vindt plaats tijdens de Dies op 26 maart 2013.