NRC: Uithoflijn 64 miljoen per kilometer
Het checken van de bewering van Wolfgang Spier kent veel haken en ogen, stelt de krant. Want zijn een gewone tram en een lightrail te vergelijken met een sneltram zoals de Uithoflijn? Hoeveel procent van de route moet bovengronds afgelegd worden om een tram te zijn en geen metro? Welke kosten neem je mee in een vergelijking? En kun je überhaupt wel tramlijnen over de hele wereld vergelijken als je weet dat loonkosten wereldwijd zo verschillen?
De kosten voor de Uithoflijn zijn 515 miljoen euro voor acht kilometer trambaan, schrijft NRC. De 18 miljoen euro die mogelijk nog extra nodig is, is daarbij niet meegerekend. “Dit bedrag delen door de lengte van het traject brengt ons op 64.375 euro per meter, ruim 64 miljoen per kilometer.”
Alleen de red line door Jeruzalem is volgens NRC duurder: 67 miljoen per kilometer. De tramlijn in Edinburgh die door ruzie met de aannemer te laat werd afgerond, was net zo duur als de Uithoflijn. Volgens de BBC kostte die 891 miljoen euro voor 14 kilometer, wat neerkomt op 64 miljoen per kilometer. Andere tramlijnen zoals het trambaantje in het Hongaarse geboortedorp van Viktor Orban en de uitbreiding van lijn 3 in Parijs, zijn minder duur.
Op basis van die verglijking concludeert de krant dat de Uithoflijn tot de duurste tramlijnen behoort. “De lijn in Jeruzalem is weliswaar nog duurder, maar daarin zit een dure brug. Met de reeds geplaatste kanttekening dat vergelijkingen moeilijk zijn, beoordelen we de stelling daarom als deels waar.”