Onenigheid studentenpartijen: toch nog verkiezingen of niet?

Campagne voor de universiteitsraadsverkiezingen. Foto DUB

De verkiezingen hadden moeten plaatsvinden van 20 tot en met 22 april; studenten konden zich deze week nog kandidaat stellen. Maar dat schema is nu even overboord gezet. Die beslissing heeft het Centraal Stembureau begin deze week in overleg met het universiteitsbestuur en de U-raad genomen.

Volgens de voorzitter van het Centraal Stembureau Fred Toppen kwamen er veel vragen binnen over de doorgang van de verkiezingen toen de deadline voor de kandidaatstelling naderde. Omdat de verkiezingen jaarlijks online plaatsvinden, zou er een optie zijn geweest om deze op de bekende wijze te houden. Maar het CSB stelt zich op het standpunt dat het niet verstandig zou zijn om dat in de huidige tijd te doen. Toppen: “Zowel bij de werving van kandidaten als bij het voeren van campagne is enige vorm van sociale interactie wenselijk.”

Online campagne voeren
Volgende week moet duidelijk worden wat er nu moet gebeuren. En dat kon nog best wel eens een lastige puzzel worden. Drie van de vier huidige studentenpartijen in de raad, Lijst Vuur, de Partij voor de Utrechtse Student en De Vrije Student, vinden dat gezien de huidige omstandigheden verkiezingen voor de zomer niet voor de hand liggen. De verwachting is dat ook volgend blok studenten voornamelijk thuis zullen studeren.

Online verkiezingen met een online campagne op een later moment, heeft niet de voorkeur van de drie partijen. Dat zou mogelijk slecht zijn voor de opkomst, maar bovendien niet erg gepast tijdens een crisissituatie, zo vinden ze. Raadslid Eva Klaver van De Vrije Student, zegt namens de drie partijen: “Je wilt studenten nu niet gaan lastig vallen met allerlei ‘stem op mij’-posts. Mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd.”

Maar uitstel tot na de zomer vinden de partijen net zo problematisch omdat de huidige studenten tot die tijd zouden moeten aanblijven. Klaver: “Veel van de leden hebben voor na de zomer al andere plannen, die gaan een master doen of naar het buitenland. Dan zou je met interim-kandidaten moeten gaan werken. Zie die nu maar eens te vinden.”

Om die reden pleiten de drie fracties er in een brief op DUB voor volgend academisch jaar de huidige zetelverdeling (VUUR 5, de Partij voor de Utrechtse Student 4 en De Vrije Student 2) te handhaven zonder verdere verkiezingen. De partijen zouden dan zelf nieuwe raadsleden kunnen aandragen.

Een referendum
Dat was buiten de kleinste studentenfractie van UUinActie gerekend. Raadslid Ashley van Driel wijst erop dat “democratisering van de universiteit” een belangrijk punt in het programma van haar partij is. “Wij vinden dat studenten gewoon moeten kunnen stemmen op hun vertegenwoordigers.”

Ook UUinActie stuurde een opiniestuk naar DUB. Volgens Van Driel zouden verkiezingen voor de zomer mogelijk moeten zijn, vooral ook omdat studenten elk jaar al online stemmen. Het grote verschil zou dan zijn dat er nu ook online campagne moet worden gevoerd. “Maar als studenten online college kunnen volgen, dan zou online stemmen toch ook moeten kunnen, lijkt me.”

Een voorstel van de drie andere partijen om dan maar een online referendum te houden over de de vraag wat UU-studenten vinden van het voorstel om de huidige zetelverdeling zonder verkiezingen te handhaven, noemt Van Driel “erg omslachtig”. Haar partij is inmiddels een online petitie gestart die studenten oproept te ondertekenen als ze wel graag verkiezingen willen.