Online cursus voor studenten in universiteits- of faculteitsraad

Hoe overtuig je onderwijsbestuurders, hoe lees je dikke nota’s en wat doe je met een begroting waar je niets van snapt? In een online cursus delen oud-medezeggenschappers hun ervaring met de nieuwe lichting.

“Medezeggenschappers worden wel ingewerkt, maar er is zoveel wat je moet leren. Er valt eigenlijk niet tegenop te trainen”, zegt student bestuurskunde Leonie Kuhlmann. Ze is oprichter van De Politieke Zaal, een nieuw online onderwijsinstituut voor medezeggenschappers.

Vandaag, op de dag van de medezeggenschap, lanceert ze een cursus die ze gemaakt heeft voor de club van studenten in medezeggenschapsraden (LOF). Het idee is simpel: ze heeft tien voormalige medezeggenschappers voor de camera geïnterviewd over hun ervaringen. Nieuwe studentleden van universiteits- en faculteitsraden kunnen er hun voordeel mee doen. Kuhlmann voegt er bovendien lesmateriaal aan toe.

Zelf had ze ook best iets meer willen weten voor ze student-assessor werd aan een faculteit van de Universiteit Utrecht. “Studenten zijn jong en denken heel snel dat ze dom zijn als ze iets niet begrijpen”, zegt Kuhlmann. “Ze willen liever geen domme vragen stellen. Toen ik voor het eerst een faculteitsbegroting zag, had ik geen idee waar het over ging en heb ik op een aantal onderwerpen niet doorgevraagd. Dat had ik wel moeten doen, natuurlijk.”

Ze had misschien kritischer moeten zijn, denkt ze achteraf. “Ik had het gevoel dat ik de relatie met het bestuur niet op het spel moest zetten, maar ik had best iets meer op mijzelf kunnen vertrouwen. Dat inzicht had ik graag eerder gehad.”

Nu richt De Politieke Zaal zich op de medezeggenschappers van de universiteiten (“je moet ergens beginnen”), maar Kuhlmann wil uitbreiden. Wellicht gaat ze soortgelijke cursussen voor het hbo maken of voor bestuurders van studentenverenigingen.