Twee verschillende dockingstations: voor de achterste heb je de oplader van de laptop nodig, foto DUB

Op locatie werken? Vergeet je oplader niet

Body: 

UU-werknemers die in een universitair pand willen werken, moeten er voorlopig rekening mee houden dat niet alle voorzieningen overal hetzelfde zijn. Zo zijn er verschillende docking stations waardoor het kan voorkomen dat jouw laptop op de gekozen werkplek niet in het station past. Oorzaak: de wereldwijde schaarste aan grondstoffen en productieachterstanden.

Read in English

Niet iedereen zal bij terugkeer naar de universiteit optimaal kunnen werken. Dat is de verwachting van Rob Iseger, product manager werkplekken van de directie ITS. “De kans bestaat bijvoorbeeld dat jouw laptop niet in het docking station past van de door jou gekozen werkplek.” En dat is eigenlijk niet zoals de Universiteit Utrecht dat graag ziet.

Het uitgangspunt van de universiteit is dat iedereen overal binnen de universiteit goed moet kunnen werken. Dat houdt in dat elk bureau is uitgerust met één of twee beeldschermen, een toetsenbord en muis en een dockingstation. Omdat er verschillende modellen laptops in omloop zijn, wil de universiteit elke werkplek voorzien van een dockingstation waar al deze modellen op passen. “Maar dat is nu net het probleem. Er zijn wel docking stations in de handel waar elk model laptop op past, maar ze zijn niet leverbaar vanwege een productieachterstand. Wij hebben ze echt op tijd besteld, maar we krijgen geen nieuwe binnen voor het einde van 2021.”

Leveringsproblemen
De spelbreker in dit verhaal is de coronapandemie. De virusziekte heeft ervoor gezorgd dat er vertraging is bij het delven van grondstoffen die nodig zijn voor computerchips wat weer een vertraging in de productie veroorzaakt van bijvoorbeeld laptops en docking stations. Maar tegelijk is juist de vraag naar deze producten wereldwijd gegroeid. Iseger benadrukt daarom dat de universiteit niet de enige is met leveringsproblemen. “Het is een wereldwijd probleem.”

De meeste medewerkers kregen een laptop toen iedereen vanwege de corona-uitbraak thuis moest gaan werken. Nu iedereen eind deze maand terug naar kantoor lijkt te mogen komen, moeten die laptops op de werkplek bij voorkeur in een dockingstation kunnen worden geplaatst. Door de leveringsproblemen staan er nu verspreid over de universiteit per  kantoorruimtes verschillende typen. “Sommige zijn wel universeel, andere zijn alleen geschikt voor bepaalde modellen. Ook is er een type bij die je laptop niet oplaadt, dus moet je je eigen oplader meenemen. Niet ideaal, maar het is even niet anders”, zegt Iseger. “Je kunt er natuurlijk eventueel ook voor kiezen om zonder dockingstation, scherm, toetsenbord en muis te werken, dat is het voordeel van een laptop.”

Smartphone
Behalve een vertraging in de levering van docking stations, heeft ook de productie van zakelijke laptops en verschillende modellen smartphones vertraging. Hierdoor moeten medewerkers soms langer dan gewenst wachten op een nieuwe telefoon of laptop. “Als we bellen met een leverancier krijgen we de ene keer te horen dat de levertijd twee tot drie maanden is, maar soms is het antwoord ook ‘onbekend’. We vinden het uiteraard allemaal erg vervelend en doen ons best om dit samen met de leverancier zo snel mogelijk op te lossen”, zegt Iseger.

Waarom zijn de desktops verdwenen?
Dat heeft te maken met afspraken die de universiteit heeft gemaakt met de belastingdienst. In het reglement ter beschikking stellen mobiele apparatuur staat onder meer dat mobiele apparatuur ter beschikking wordt gesteld als dit noodzakelijk is voor een goede uitoefening van de functie van de medewerker. Dit was het geval toen werknemers verplicht thuis moesten gaan werken tijdens de eerste lockdown.

Het reglement zegt echter ook dat medewerkers die een laptop hebben, in principe niet ook een desktop krijgen maar randapparatuur (toetsenbord, beeldscherm) waarmee zij Arbo-conform kunnen werken. Dit laatste is een noodzakelijke afspraak, omdat de belastingdienst een laptop kan zien als inkomen als ook op een pc gewerkt kan worden.

Het reglement en dus ook de afspraak met de belastingsdienst is overigens een paar jaar geleden opgesteld voordat er sprake was van corona en thuiswerken. In die tijd werd er maar sporadisch thuis gewerkt en werd een laptop niet altijd noodzakelijk gevonden als er ook een desktop op de vaste werkplek beschikbaar was. Ook de kosten voor de universiteit speelden een rol bij het opstellen van het reglement.

De desktops die voorheen in kantoorruimtes stonden, worden gebruikt als computers in de computerleerzalen vervangen moeten worden.
Facebook Twitter Whatsapp Mail