Opkomst U-raadsverkiezingen zakt naar nieuw dieptepunt

De kandidaten van lijst Vuur en vier kandidaten van de PvdUS.

De zetelverdeling in de Universiteitsraad blijft gelijk aan die van dit jaar: Lijst Vuur krijgt zeven zetels en de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) krijgt er vijf. De opkomst is echter bedroevend laag.

De verkiezingen voor de Universiteitsraad voor het collegejaar 2016-2017 zijn voorbij. Van de 29.904 studenten die mochten stemmen, heeft 18 procent de moeite genomen dat daadwerkelijk te doen. 228 studenten stemden blanco.

De opkomst is lager dan vorig jaar toen er al een - zoals de voorzitter van het Centraal Stembureau het noemde - “teleurstellende opkomst” was.

Wie kijkt naar de opkomstpercentages vanaf 2009, zo ver als DUB in haar digitale archief kan terugkijken, ziet op een kleine opleving in 2014 na, de belangstelling voor de verkiezingen teruglopen.

Voor Lijst Vuur komen namens de Rebofaculteit Maurid Darwish en Peter Nafzger in de raad. Jip den Held, Richard Kempen en Richard Vink zijn van de faculteit Geesteswetenschappen. Van de bètafaculteit is Maartje Koppelman gekozen en Anoek Holthuijsen komt van de faculteit Sociale Wetenschappen.

De vijf zetels van de Partij voor de Utrechtse Student gaan naar vier studenten van de Rebofaculteit: Fleur Diepstraten, Rob Heslenfeld, Jaydee Zandgrond en Wouter de Waart. Boris Janssen komt van de Bètafaculteit.

Klik hier voor het volledige proces verbaal van het Centraal Stembureau