Overlast scholieren dwingt binnenstadsbieb tot maatregelen *Update*

Foto DUB

Ze zijn wel wat gewend in de UB Binnenstad als het gaat om overlast door bezoekers die niet komen om de studeren, maar de afgelopen weken ging het wel erg ver. Een groep jonge bezoekers in de middelbareschoolleeftijd hinderde studenten en medewerkers in het gebouw en in de naastgelegen panden aan de Drift meerdere malen door lawaai en troep te maken.

Het lukte beveiligingsmedewerkers bovendien niet om de jongeren in het gareel te krijgen. UB-woordvoerder Arjan Grooters: “Doorgaans luisteren bezoekers goed naar de aanwijzingen van de beveiliging. Maar er is nu een klein groepje dat zich slecht laat aanspreken. Dat heeft geleid tot scheldpartijen en jongeren die zich opsloten in studiecabines of in een van de zalen. Dat soort kat-en-muis-spelletjes willen we niet.”

Om die reden is besloten om vanaf 14.00 uur ’s middags alleen de hoofdingang aan de Drift nog open te stellen. De bibliotheek en de andere universiteitspanden aan de Drift zijn vanaf dat tijdstip niet toegankelijk via het binnenplein of via de fietsenstallingen onder het plein en aan de Keizerstraat.

Bovendien moeten bezoekers al vanaf 14.00 uur een collegekaart of identiteitsbewijs tonen om binnen te komen. Normaal gesproken is die verplichting er pas vanaf 17.00 uur. Volgens Grooters leken de maatregelen al op de eerste dag effect te hebben. “De jongeren hebben de gewoonte om kort voor vijf uur naar binnen te komen. Gisteren moesten enkelen zich legitimeren, toen dropen ze af.”

Desalniettemin betreurt Grooters dat de maatregelen noodzakelijk zijn. Hij benadrukt ook dat het om een tijdelijke situatie gaat. “Dit willen we natuurlijk niet als structurele oplossing invoeren. We gaan nu kijken op welke andere manieren we de rust in het gebouw kunnen garanderen. Daarbij nemen we de ervaringen die we met de huidige maatregelen opdoen mee.”

Volgens de woordvoerder reageerden de meeste studenten maandag begripvol op de extra veiligheidsmaatregelen. Ook omdat UU-medewerkers klaar stonden om uitleg te geven. “Er waren vragende blikken, maar geen wanklanken. Mogelijk omdat het probleem ook wel herkend wordt door studenten.”

*Update 15 november: de UB meldt dat vanaf maandag 18 november alle ingangen met uitzondering die via de fietsenstalling aan de Keizerstraat weer in gebruik worden genomen. De andere maatregelen blijven van kracht.