Prijs voor beste Utrechtse docent voor tweede keer naar Middelburg

Docent van het Jaar Gerda Andringa. Foto's Michiel Bles

Volgens de studenten van het UCR die Gerda Andringa hadden voorgedragen, zorgt zij ervoor dat ‘leren natuurlijk voelt’. Dat vermeldde juryvoorzitter Ruud Schotting als eerste in zijn laudatio. Een prachtig compliment vond de hoogleraar Watermanagement, die tijdens het jaarlijkse onderwijsfeestje in het Academiegebouw de winnaars van de universitaire onderwijsprijzen bekendmaakte. Andringa eist bovendien wel degelijk veel van haar studenten en ze daagt hen uit om hard te werken, zo had Schotting begrepen.

De jury toonde zich daarnaast onder de indruk van de wijze waarop Andringa met haar studenten werkt aan ‘transdisciplinaire’ projecten die een brug slaan tussen onderwijs en onderzoek. Vijf jaar geleden vertelde Andringa al op DUB over een project rondom dementie. Haar studenten werkten samen met de Zeeuwse geheugenpoliklinieken aan een test die ouderen met beginnend geheugenverlies zou kunnen helpen.

Het is de tweede keer dat een docent van het UCR de UU-onderwijsprijs in de wacht sleept. Drie jaar geleden was Economie-docent Alexei Karas de gelukkige. Behalve Andringa waren dit jaar ook docenten Gery Nijenhuis (Sociale geografie en planologie), Edwin Pos (Biologie) en Frans Wiering (Informatiekunde) genomineerd.

Duidelijke visie
Historica Lorena de Vita werd door de jury uitgeroepen tot het grootste onderwijstalent. Zij was voorgedragen door studievereniging UHSK. De Vita heeft volgens voorzitter Schotting een duidelijke visie op onderwijs. Dat elke student “de neiging en de vrijheid” voelt om in de klas zijn of haar stem te laten horen, staat daarin voorop. Studenten waarderen het daarnaast dat De Vita interessante gastsprekers weet te vinden en dat zij gebruik mogen maken van haar netwerk buiten de universiteit.

T Lorena de Vita UU © Michiel Bles HRred.jpg

Ook voor deze prijs waren er vier genomineerden. Behalve De Vita ging het om Linda van de Bunt (Geneeskunde), Djoeke van der Sluis (Psychologie) en Arjan van Tilborg (Onderwijswetenschappen).

De Docent van het Jaar en het Docenttalent van het Jaar ontvangen behalve een wisseltrofee een geldbedrag van respectievelijk 5000 en 3000 euro, de studieverenigingen die de winnaars hebben voorgedragen krijgen 1000 euro.