PvdUS vindt vijfde kandidaat voor U-raad

Bij de verkiezingen voor de Universiteitsraad 2016-2017 is de zetelverdeling gelijk gebleven aan die van vorig jaar. Lijst Vuur kreeg zeven zetels en de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) vijf. Voor de PvdUS leek het invullen van de vijf zetels nog wel even voor problemen te zorgen, omdat zij maar vier kandidaten op de lijst hadden staan die volgend jaar ook daadwerkelijk de Universiteitsraad in wilden.

Wouter de Waart was de nummer vijf op de kieslijst van de PvdUS. Toch zal hij niet de Universiteitsraad in gaan. Huidig raadslid Floris Bout legt uit: “Wouter gaat volgend collegejaar stage lopen. We hebben alle lijstduwers gebeld met de vraag of ze de Universiteitsraad in wilden. Gelukkig bleek Veerle Hanssen daartoe bereid. Ze heeft net als de andere vier kandidaten een sollicitatieprocedure doorlopen en is geschikt voor de U-raad.”

Veerle Hanssen, afkomstig van de faculteit Rebo, is de nummer 21 op de kieslijst van de PvdUS. Ze was tijdens de verkiezingen een zogenaamde lijstduwer: iemand die de ideeën van de partij een warm hart toedraagt, maar niet de ambitie heeft fulltime de U-raad in te gaan.

Het was even de vraag of de PvdUS haar vijfde zetel zou inleveren, zoals in 2013. Toen werd de PvdUS winnaar van de verkiezingen, maar leverde de partij een van de vijf gewonnen zetels in, omdat zij geen vijfde student konden vinden die namens de PvdUS in de U-raad wilde zitten. Met de grootste moeite is destijds een student van een andere partij bereid gevonden de Universiteitsraad in te gaan.

Zeven zetels voor Lijst VUUR

Van Lijst Vuur komen namens de Rebo-faculteit Maurid Darwish (lijsttrekker) en Peter Nafzger in de raad. Jip den Held, Richard Kempen en Richard Vink zijn van de faculteit Geesteswetenschappen. Van de bètafaculteit is Maartje Koppelman gekozen en Anoek Holthuijsen komt van de faculteit Sociale Wetenschappen.

Vijf zetels voor de PvdUS

De vijf zetels van de Partij voor de Utrechtse Student gaan naar vier studenten van de Rebo-faculteit: Fleur Diepstraten (lijsttrekker), Rob Heslenfeld, Jaydee Zandgrond en Veerle Hanssen. Fleur Diepstraten studeert daarnaast aan de faculteit Geowetenschappen. Boris Janssen komt van de Bètafaculteit.