UU werkt niet mee en eindigt in achterhoede

Ranglijst duurzaamheid: hogeschool wint, TU Delft en Erasmus in top 3

Foto: Pixabay

Sinds 2012 maken de idealistische ‘Studenten voor Morgen’ een duurzaamheidsranglijst van hogescholen en universiteiten, waarbij ze letten op onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en speciale initiatieven (best practices). De winnaar krijgt de zogeheten SustainaBul.

Het is de vierde keer dat hogeschool Van Hall Larenstein bovenaan staat. De hbo-instelling met vestigingen in Leeuwarden en Velp won eerder in 2020, 2022 en 2023.

sustainabul

Groen, oranje, blauw en rood: scores voor onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en ‘best practices’.

De makers van de ranglijst kijken eerst wat ze zelf aan informatie over duurzaamheid kunnen vinden. Vervolgens vragen ze de onderwijsinstellingen om een reactie. Daarna bepalen ze de definitieve scores.

Onder duurzaamheid verstaan de studenten niet alleen het verminderen van CO2-uitstoot of bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling. Onder het kopje ‘sociale duurzaamheid’ komen ook diversiteit en inclusie aan bod.

De studenten vragen niet rechtstreeks naar de banden met de fossiele industrie. Actiegroepen van onderzoekers en studenten willen dat het hoger onderwijs de banden met bedrijven als Shell doorsnijdt. Vorig jaar er waren aan verschillende onderwijsinstellingen bezettingen met dit doel.

UU onderaan
De Universiteit Utrecht is terug te vinden op de 28ste plek. De UU scoort al jaren slecht in de lijst. Volgens de universiteit baseren de studenten zich vooral op de berichtgeving over duurzaamheidsinspanningen op de websites van instellingen. Dat betekent dat de wijze van communicatie belangrijker is dan wat er concreet wordt gedaan. Om die reden weigert de UU ook gebruik te maken van de mogelijkheid om te reageren op de bevindingen van de onderzoekers, zo kreeg DUB vorig jaar te horen.

Tags: sustainabul