Recordaantal Europese onderzoeksbeurzen naar vrouwen

foto Anthony Donner

De starting grants die de European Research Council (ERC) jaarlijks verdeelt, zijn bedoeld voor jonge wetenschappers met twee tot zeven jaar onderzoekservaring na hun promotie. In totaal werden er deze ronde ruim 3000 voorstellen ingediend en 406 gehonoreerd (13 procent). Totale waarde: 605 miljoen euro, 120 miljoen meer dan in 2016.

In totaal gingen er 35 beurzen naar Nederland. Alleen grote landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk sleepten er meer in de wacht. Er ging een recordaantal beurzen – 40 procent - naar vrouwen. Dat zijn er meer dan ooit in de geschiedenis van de ERC.

Met de beurzen, die oplopen tot anderhalf miljoen euro, kunnen de wetenschappers een eigen onderzoeksteam opzetten. Daardoor kunnen er ruim duizend postdocs en promovendi aan de slag.

In Nederland ontvingen wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam opnieuw de meeste beurzen: zes, tegen zeven vorig jaar. Ook de Rijksuniversiteit Groningen doet het goed met vijf starting grants. De Universiteit Utrecht telde vorig jaar nog vier laureaten, en nu niet één.

Opvallend is het grote aantal beurzen voor het Verenigd Koninkrijk. Het eindigt weer ruim boven Duitsland, dat het landenklassement vorig jaar aanvoerde.

Nederland ERC- starting grants 2017:

Universiteit van Amsterdam 6
Rijksuniversiteit Groningen 5