Rotte Appel-award naar ‘groene’ hogeschool

Er valt heel wat te verbeteren aan de manier waarop de ‘groene’ Stoas Vilentum Hogeschool in Wageningen omgaat met haar studenteninspraak. Het bestuur krijgt een oorkonde, een mand met vers fruit én een medezeggenschapscoach.

De Rotte Appel-award is een aanmoedigingsprijs die vorig jaar in het leven is geroepen om bestuur en studenten van een instelling aan een beter medezeggenschapsklimaat te laten werken.

De ‘winnaar’ krijgt een coach ter beschikking die kan helpen de medezeggenschap naar een hoger plan te tillen, melden het Landelijke Overleg Fracties (LOF) en het Studenten Overleg Medezeggenschap (SOM). Deze coach komt uit de kringen van LOF en SOM, en is lid geweest van meerdere medezeggenschapsraden.

De insteek is dit jaar iets positiever dan vorig jaar, toen de Hogeschool Leiden weigerde de award in ontvangst te nemen. “We steken hier veel tijd en energie in”, zegt bestuurslid Gijs Brinkman van SOM, “en de bedoeling is natuurlijk dat de medezeggenschap er beter van wordt. Vandaar dat we nu ook die coach aanbieden.”

Inmiddels heeft hij de award bezorgd bij het bestuur van Stoas Vilentum. “Ze waren natuurlijk onaangenaam verrast, maar ze staan wel meer open voor verbeteringen dan destijds de Hogeschool Leiden. Overigens is er in Leiden nu een nieuw bestuur aangetreden waar we een goed gesprek mee hebben gehad. Vaak is er bij instellingen geen sprake van onwil, maar weten bestuurders simpelweg niet hoe ze moeten omgaan met ‘het beestje medezeggenschap’.”

De Rotte Appel-award is de tegenhanger van de Toffe Peer-award. Deze werd op 9 oktober voor het tweede achtereenvolgende jaar gewonnen door Tilburg University. De prijzen worden toegekend na een enquête onder raadsleden over thema’s als ondersteuning, gelijkwaardigheid, het tijdig verstrekken van goede informatie, en de relatie met de raad van toezicht.