Rustige fietsroute naar De Uithof onbekend

Elke dag fietsen ongeveer 24.000 mensen van Utrecht Centraal naar De Uithof. De meeste fietsers kiezen voor een route via het Vredenburg. Tijdens de spits staan er lange rijen bij de stoplichten en inhalen is bijna niet te doen op de smalle fietspaden in het centrum. Om deze route te ontlasten van de dagelijkse stroom fietsers is er sinds een aantal jaar een alternatief in de vorm van de Herenroute. Deze fietsroute loopt via de Mariaplaats, Herenstraat en park Lepelenburg naar De Uithof. 

De meeste mensen die DUB spreekt, kiezen voor de route via het Vredenburg. De voornaamste reden die zij noemen is dat het de eerste route is die zij leerden kennen en omdat ‘iedereen ‘m neemt’. “Ik vind het ook een gezellige route”, vertelt Milou. “In de ochtend zie je de stad ontwaken.” Mohammad, oorspronkelijk uit Pakistan en nu een jaar studerend in Utrecht, heeft vooral een praktische reden. “Dit was volgens Google Maps de beste route.” Voor Mirte is het ook de standaardroute van het stationsgebied richting de campus. “Ik vind de drukte geen probleem”, vertelt ze terwijl ze haar fiets in de stalling bij het Coïmbrapad wurmt. “Al is het niet altijd even veilig met al die mensen die door elkaar fietsen.”

Aan een andere fietsroute hebben ze alle drie niet gedacht. Al heeft Mirte ‘m ooit ‘per ongeluk’ gereden. “Ik fietste met een vriend mee en hij fietste de Herenroute”, vertelt ze. Mohammad neemt het alternatief in overweging. “Het klinkt wel fijn, een groene route door het centrum.”

De Herenroute
De Herenroute is nog niet zo bekend bij het Uithofpeloton. Om de nieuwe lichting studenten te laten zien dat er meer wegen naar De Uithof leiden, wil de gemeente de Herenroute promoten tijdens de UIT-week. Door de groene, rustige route te laten zien, hopen ze dat de nieuwkomers voor de Herenroute kiezen. 

Om de route aantrekkelijker te maken voor fietsers past de gemeente de bestrating aan. “We gaan er voor zorgen dat de hele route makkelijk te fietsen is”, legt gemeentewoordvoerder Matthijs Keuning uit. “We leggen klinkers neer waar je makkelijk over kan fietsen. Daarnaast zorgen we dat je niet van je fiets stuitert als je over een put fietst en we kijken waar we onhandige paaltjes kunnen weghalen.” Inmiddels heeft de gemeente al ruim 187.000 euro uitgegeven aan het project. Vanuit de achterban van de fietsersbond wordt gesproken over het volledig asfalteren van de route. “Maar dat ligt gevoelig, want het gaat om de binnenstad”, vertelt Peter van Bekkum, voorzitter van de Utrechtse afdeling van de Fietsersbond.

Volgens Keuning is het gebruik van de route lastig te meten. “Vaak fietsen mensen maar een deel van de route of zijn ze zich er niet van bewust dat ze de Herenroute nemen.”


De werkzaamheden aan de route gaat in verschillende fasen. “Het streven is om het grootste deel voor het eind van het kalenderjaar af te hebben”, aldus Keuning. “We zijn namelijk ook bezig met andere projecten in de binnenstad. Omdat de werkzaamheden aan de wal- en kluismuren op de Kromme Nieuwegracht uitlopen, kunnen we pas in 2018 in de Herenstraat aan de slag.” 

Toch kiest niet iedereen er voor om de drukke route langs het Vredenburg te nemen. Een deel van degenen die fietsend naar De Uithof gaat, heeft een eigen alternatief gevonden. Zo fietst Thomas altijd via Stadion Galgenwaard. “Dat is het simpelst. Ik woon namelijk aan de Catharijnesingel, dus dat is voor mij de snelste route.” Anderen kiezen voor een route via de Berenkuil. “Normaal fiets ik via het Vredenburg. Als ik snel in De Uithof moet zijn, kies is voor de route via de Berenkuil”, vertelt Mart. “Die is minder leuk, maar voor mijn gevoel wel sneller.” Ook Jacobien en Noa kiezen soms voor die route. “Daar kun je makkelijk inhalen. In het Wilhelminapark is het fietspad te smal.”

De Herenroute is in eerste instantie bedacht toen het Smakkelaarsveld verbouwd werd. Er werd destijds een busbaan aangelegd en er moesten nieuwe kabels de grond in. De eerste versie van de route dateert dus al uit 2008 en liep via het Stationsplein en de Stationsstraat richting de Catharijnesingel. “Wij kwamen met een alternatieve route langs de stadskant van het station”, legt Van Bekkum van de Fietsersbond uit. “We hadden ook zelf bordjes gemaakt en deze aan lantaarnpalen gehangen om mensen te wijzen op de route. De gemeente was daar minder blij mee, dus hebben we onder protest de bewegwijzering weg moeten halen.”


De pinnen in de weg wijzen de fietsers de weg op de Herenroute

Tegenwoordig wordt de Herenroute aangegeven met rood-zilvere bollen in de straat. Zij wijzen de fietsers de weg van de Mariaplaats richting de universiteitscampus. Beide routes komen uiteindelijk samen in de Burgemeester Reigerstraat. Volgens Keuning een logische plek. De fietsers moeten dan nog wel over het smalle fietspad in het Wilhelminapark. “Je moet uiteindelijk ergens onder de Waterlinieweg door. En bovendien kan het fietspad op de Weg tot de Wetenschap het fietsverkeer makkelijk aan, vanwege de breedte.”

Bij het ontwerpen van het alternatief heeft de Fietsersbond vooral gekeken naar de ‘doorfietsbaarheid’ van de route. “Op het stuk van het station naar De Uithof via de Herenroute staan bijvoorbeeld minder stoplichten. Ook fiets je door een autoluw stuk. Dat is altijd fijn voor een fietsroute”, Van Bekkum uit. “Het klopt dat de route langer is dan via Vredenburg, maar je bent net zo snel in De Uithof omdat je amper stoplichten tegenkomt onderweg.”


Op de Vredenburgroute komen fietsers meer stoplichten tegen dan op de Herenroute.


De gemeente denkt dat met de komst van de Moreelsebrug studenten vaker zullen kiezen voor de Herenroute. “Als je de brug over bent, is het logischer om via de Mariaplaats te fietsen dan om via de Catharijnesingel terug naar het Vredenburg te gaan.” De Fietsersbond is minder enthousiast over de brug. “Het is fijn dat je bovenop de brug kunt fietsen. Je moet er alleen altijd op en af via een trap en je fiets aan de hand nemen.” 

Tags: fietsroute

Advertentie