Spar University stopt met tabaksverkoop vanaf 31 mei

De laatste tabaksproducten van Spar university krijgen deze opvallende sticker, foto Spar

In april en mei verkoopt Spar University bij het Coïmbrapad sigaretten en andere tabaksproducten met een oranje sticker op de pakjes. Hierop staat 'Stop smoking, start shagging'. "Voor sommige rokers is dit geen goed nieuws. Met deze humoristische zin met woordspeling willen wij er een leuke lading aan geven", zegt Kyra van Elswijk van Spar University.

Op Wereld Niet Roken Dag op 31 mei verdwijnen peuken en tabak volledig uit het assortiment. De supermarkt ziet graag een rookvrije campus en gaat meer gezond voedsel en drinken in de schappen leggen. De Spar wil dat 20 procent van het assortiment bestaat uit deze gezonde producten. Eten als fruit en snackgroenten ligt bij elkaar in het Super Healty-schap''. Deze is herkenbaar aan de groene grasmat in de winkel. Afgelopen zomer plaatste de winkel koelingen met gezonde producten bij de ingang.

Volgens Van Elswijk wil meer dan de helft van de Sparklanten meer aandacht voor gezondheid en verleid worden met gezonde producten. Toch gaat ongezond eten en drinken vaker mee de winkel uit. "Er is een groep die heel erg bezig is met gezond eten en van zich laat horen. Deze groep behoort niet tot meerderheid, maar groeit wel. We blijven voor anderen ook nog steeds meer ongezonde guilty pleasure producten aanbieden."

Eigen keuze
Havo-leerlinge Kiki wil na de zomer Journalistiek aan de Hogeschool studeren en is met haar vriendin Loutha naar De Uithof gekomen om te leren voor hun examens in de UB. Ze rookt zelf niet en snapt dat de Spar geen sigaretten meer wil verkopen. "Door wel sigaretten te verkopen geeft de Spar het beeld dat de supermarkt achter het roken staat. Andere winkels verkopen het nog wel, maar je moet ergens beginnen. Als sigaretten lastiger te krijgen zijn, kopen mensen ze minder snel omdat ze meer moeite moeten doen."

Loutha rookt wel en is iets sceptischer. "Ik vind het prima als de Spar stopt met het verkopen van sigaretten, maar dan gaan rokers naar de Primera. Het werkt beter als iedereen stopt met tabak verkopen. Of de Spar meer fruit gaat verkopen door het stoppen met de verkoop van sigaretten, weet ik niet. Het is duur daar. Rokers stoppen niet ineens omdat er ergens geen sigaretten meer worden verkocht. Geef rokers eerst plekken om te roken en verbied het dan pas." Kiki: "Dan moet er wel toezicht zijn en gevolgen hebben als mensen toch roken. Anders heeft het geen nut en doen ze dat buiten de zones. Dat zie ik weleens bij het ziekenhuis."

Health Promotionstudente Floor gaat binnenkort stoppen met roken. Zij vindt dat tabak zo min mogelijk in beeld moet zijn. "Het is goed dat de Spar dit statement wil maken. Ik vind dat je het jongeren onder de 18 moeilijk moet maken om aan sigaretten te komen, maar vanaf je 18de is het je eigen keuze. Over een aantal jaren rookt bijna niemand meer, sigaretten worden steeds duurder en zijn moeilijker te krijgen. Ik ben het er 100 procent mee eens dat de Spar meer gezond eten wil verkopen. Vaak staat er een shoarmatent op het Coïmbrapad. Dat is ook niet gezond, maar waarom is dat minder erg dan roken?"

Drempel
De Spar heeft negen vestigingen op verschillende universitaire campussen. Bij de mini-Spar in het Hogeschoolgebouw aan Heidelberglaan 7 is al geen tabak verkrijgbaar. De reguliere Spar supermarkten blijven deze producten nog wel aanbieden. Tabaksproducten worden komende maanden uit het zicht van de consument gehaald en afgesloten met deuren. De city supermarkten, zoals die aan de Mariastraat in de binnenstad, volgen later dit jaar. Vanaf 2020 geldt een uitstalverbod van tabaksproducten, deze mogen dan in geen enkele winkel meer zichtbaar in de schappen liggen.

Sigaretten en tabak zijn vooralsnog nog wel te koop bij Primera, aan de overkant van de Spar onder de UB. Van Elswijk hoopt dat dit snel verleden tijd is. "Op veel campussen is de Spar de enige plek die tabak verkoopt, op het USP na. Wij hopen dat onze maatregel de drempel verlaagt om campussen rookvrij te maken." Of de Primara ook stopt met het verkopen van tabak wilde het winkelpersoneel niet kwijt aan DUB.